Text: Michela Kádnerová
Foto: archit Vitra, archiv IKEA
Práce designérky Sabine Marcelis z Rotterdamu je celosvětově uznávaná pro své výrazné zaměření na materiály, čisté formy v silné a sebevědomé barevné paletě. Vloni při příležitosti Art Basel a každoroční oslavy designu v kampusu Vitra dostala za úkol nově ztvárnit loft VitraHaus. I v tomto projektu hrají barvy, transparence a světlo hlavní roli. Marcelis se neřídí psychologií barev ani danými pravidly jejich používání. Pracuje s nimi jako umělkyně, intuitivně a tvořivě. V případě loftu VitraHausu tvořila barevné ladění interiéru tak, jako by ho navrhovala pro sebe. Používala své oblíbené barvy, jejich kombinace a barevné přechody.
Sabine Marcelis se narodila v nizozemském Alkmaaru a vyrostla nedaleko Rotterdamu. V deseti letech ji ale rodiče strženi touhou po změně životního stylu odvezli na druhý konec světa. „Rodiče na Novém Zélandu nikdy předtím nebyli,“ říká. „Pronajali jsme si obytný vůz a toulali se po Severním ostrově s tím, že tam strávíme dovolenou, než se usadíme v Christchurch. Místě, které se rodičům zalíbilo v televizních dokumentech. Pak jsme ale dorazili do Waihi, a odtud jsme se už nechtěli hnout.“ Zůstali zde šest let.
Sabine Marcelis se v dospívání vášnivě věnovala snowboardingu a nic nenasvědčovalo, že v ní vyrůstá jedna z nejvýraznějších designérek současnosti. V jednadvaceti začala studovat ve Wellingtonu bakalářské studium průmyslového designu a pokračovala v rodném Nizozemí na Design Academy Eidhoven. Měla v plánu se vrátit, ale zastavila ji zakázka pro prestižní módní značku. Hned po ukončení studia se rozhodla, že se nikdy nenechá zaměstnat na plný úvazek a místo toho chce dál volně experimentovat s materiály a výrobními postupy – což je to, co ji na designu fascinuje a inspiruje nejvíce. „Aniž bych si to uvědomila, zapustila jsem v Rotterdamu kořeny a už jsem zůstala.“ Otevřela zde Studio Sabine Marcelis a začala pracovat nezávisle pro umělce a módní návrháře na vývoji produktů, aby převedla jejich vize do fyzických děl. Zpočátku se to neobešlo bez „vedlejšáků“, jako bylo učení a hlídání dětí, aby zaplatila nájem. Poměrně brzy si jejích autonomních experimentů všimlo několik galerií sběratelského designu a proslulá architektonická kancelář OMA. Pak dostala příležitost vytvořit dílo pro Design Miami a následovala spolupráce s OMA.
Strmý vzestup začal asi se stolky Candy Cubes. „Na celý proces jejich vzniku se váže spousta skvělých vzpomínek i bezesných nocí při plnění doslova vražedných termínů. Taky se mi moc líbí, že si žijí vlastním životem.“ Původně vznikly jako podstavce na doplňky pro módní dům Céline a nyní se používají ve všech druzích interiérů jako odkládací stolky nebo židle, a dokonce i na pódiu popové hvězdy. Před třemi lety zařadilo Vitra Design Museum jeden kus do své stálé sbírky. S úspěšnými projekty se rozrůstalo i její studio a nyní tým čítá kolem sedmi lidí. „Už se rozhodně nechci rozrůstat,“ tvrdí Sabine Marcelis. „V týmu máme nyní perfektní dynamiku a můžeme dělat všechno společně.“
Vloni realizovala svou představu ideálního loftu ve spolupráci s firmou Vitra. Vycházela ze zkušenosti s tvorbou vlastního bydlení, které si společně s partnerem Paulem (architektem v OMA) vytvořila v Rotterdamu z někdejšího skladiště. „Přistupovala jsem k návrhu, jako bych v tom prostoru měla sama bydlet. Filozofie návrhu úzce odráží způsob, jakým jsme vytvářeli naše vlastní bydlení. Je to velký otevřený prostor rozdělený do funkčních jednotek. Zóny bytu jsme vymezili pomocí barev, které jsem vybrala intuitivně. Jednotlivé základní barvy procházejí každým prostorem a pomáhají vám rozeznat, kde se nacházíte. Obývací pokoj je karamelový, kuchyně rezavě červená, obývací pokoj zelený a pracovní prostor velmi světle žlutý. Tato paleta je směsicí barev, se kterými často pracujeme jako studio, například pro zrcadlové prvky nebo transparentní povrchy z pryskyřice. Vzali jsme některé z našich charakteristických barev a doplnili je dalšími odstíny, abychom vše propojili a vytvořili hřejivou atmosféru. Pro kontrast jsme však přidali i chladnější odstíny, jako je zelená a studená růžová. Celkově však paleta působí teplým dojmem, což je pro domov důležité. Řídím se instinktem, protože sledování barevných trendů může být nebezpečné. Odstíny použité v loftu VitraHaus jsou mými oblíbenými, nikdy mě neomrzí, proto jsou pro mě nadčasové. Myslím, že tento přístup je důležitý pro každého, kdo vytváří vlastní domov.“