Text: Tereza Kotěšovská
Foto: Archiv Zdeňka Vacka
Zdeněk Vacek (*1980) patří mezi nejvýraznější osobnosti českého autorského šperku. Vystudovaný zlatník se od svých prvních zakázek inspirovaných organickým světem vypracoval v designéra, který se nikdy nespokojí s konvencí. Šperk pro něj není dekorací, ale médiem, kterým lze sdílet osobní příběh, tělesnost i existenciální prožitek.
Zásadním obdobím jeho kariéry byla více než desetiletá spolupráce ve studiu Zorya, jehož byl spoluzakladatelem a které se stalo symbolem českého autorského šperku i v zahraničí. Po jeho ukončení, během pandemie, Vacek zpomalil a začal znovu hledat nové možnosti vyjádření a posouvání vlastního rukopisu. Zkušenosti z partnerské tvorby zúročil ve vlastním studiu, kde se opírá o malé, pečlivě vybrané tvůrčí zázemí. Výjimečnou roli stále hraje jeho maminka Jitka, kterou Zdeněk naučil výrobě šperků a ta pak celou dekádu zdokonalovala autorskou unikátní techniku tzv. pukování – vyšívání drahých kamenů zlatou nití pod mikroskopem. Právě tato tradice rodinného know-how dodává Vackovým kolekcím jedinečný rukopis a neobyčejnou hloubku. Jí je také věnována významná část blížící se výstavy a završuje jejich společné napojení a tvorbu.
Vedle šperků na míru či komorních kolekcí se Vacek nebojí ani velkých gest a přesahů do dalších oblastí. Významným momentem byla jeho objektová tvorba Eidolon, představená v Galerii Kvalitář v rámci výstavy Alchymia. Vacek zde pomocí kombinování průmyslových technologií s neotřelým řemeslným přístupem k tvorbě dokázal vyjádřit intimitu a vlastní niterné hnutí a přiblížit tak jeho uvažování světu současného umění. Podobně otevřený je i módě či hudbě – vytváří šperky pro módní přehlídky či osobnosti české kulturní scény. Na míru připravil například výrazný šperk pro Bena Cristovaa k jeho koncertu v pražském Edenu, kdy se intimní autorský přístup potkal s energií masové show.
Vackova tvorba byla oceněna i odbornou veřejností. Za svou kariéru získal třikrát titul Designér šperku roku v rámci Czech Grand Design a jeho instalace JITKA-PUK-3D-UPM na Designbloku 2021 patřila k nejvýraznějším projektům ročníku. K důležitým etapám patří také kolekce Báze, v níž poprvé využil digitální prostředí k navrhování, před tradičními fyzickými přípravami celé kolekce šperků.
Na letošním Designbloku představí Zdeněk Vacek svůj nejnovější výstavní projekt Dark ’n’ Lush, kurátorovaný Janem Dotřelem. Výstava je intimní sondou mezi hranice tělesnosti a paměti, do okamžiků, kdy se rodí touha, bolest a úleva. Dark ’n’ Lush tematizuje kontrast temnoty a smyslnosti – tvrdost kovu a chlad kamene se potkávají s organickými tvary a fluidními liniemi, které evokují životní energii. Vizualita a koncepce je postavena na silném příběhu: pro autora představuje cestu obnažení, osobní rituál, v němž je kůže symbolicky stržena a zůstává pouze „nahé maso“ – obraz maximální autenticity a zranitelnosti.
Výstava je zároveň důkazem, že šperk pro Vacka není jen předmětem, ale procesem – médium, které dokáže přenést zkušenost i trauma a proměnit jej v estetický a existenciální otisk. Dark ’n’ Lush propojuje intimitu nositele s univerzálním zážitkem pozorovatele: každý kus funguje jako tělesný fragment, ale zároveň i jako zrcadlo emocí, do něhož může kdokoli nahlédnout.
Zdeněk Vacek tak dlouhodobě dokazuje, že šperk a volná tvorba může být mnohem víc než luxusní ozdoba těla a prostoru. Jeho práce se pohybuje na pomezí designu, umění a performativity, ať už jde o osobní autorské kusy, nebo monumentální objekty. Ve všech případech je výsledkem dílo, které překračuje hranice svého média a zanechává v divákovi i nositeli trvalý otisk.
 
         
											 
															





 
															 
															