Bratislava čeká na zásadní obnovu svého hlavního nádraží desítky let. S novým vedením zdejších železnic by ovšem přestavba mohla nabrat rychlost. Změny by mohly být vidět do tří let, uvedl ještě před svým nástupem do funkce nový šéf slovenských železnic Ivan Bednárik.
Text: Věra Tůmová
Foto: Archiv
Po třiceti letech nekonečných slibů se na Slovensku nejspíš skutečně začíná schylovat k výraznější proměně bratislavského hlavního nádraží. O velké přestavbě se hovořilo už mnoho let. Dosud ale žádná zdejší politická reprezentace ani předchozí vedení drah nenalezly odvahu rekonstrukci skutečně dotáhnout k realizaci. To se proměnilo až letos okamžikem výměny šéfa Železnice Slovenské republiky (ŽSR), kdy Alexandra Saka nahradil ve funkci generálního ředitele Ivan Bednárik, který v minulosti šéfoval i Českým drahám.
Ještě než nastoupil do vedení ŽSR, nechal se Bednárik slyšet, že do dvou či tří let by měla mít Bratislava alespoň důstojnou podobu nádraží, když už ne výstavní. A je vidět, že tentokrát nezůstalo jen u slibů. Od jara se podnikly první kroky k tomu, aby se nádraží alespoň částečně zrevitalizovalo.
Stopadesátileté nádraží
Bratislavské hlavní nádraží stojí na stejném místě od roku 1871. Za více než 150 let se jeho podoba proměnila. V objektu lze najít jak původní historické prvky ještě z 19.století, tak i úpravy a dostavby z reálného socialismu. Tím asi nejvýraznějším zásahem do podoby nádraží byla výstavba takzvaného Skleníku, který se v roce 1989 stavěl především jako dočasné řešení, než opodál vznikne nové nádraží.
Ještě za minulého režimu se zvažovala asanace celého objektu. Od této myšlenky se ale v 90. letech minulého století nakonec upustilo. Jedním z nejčastěji citovaných důvodů byla podle pamětníků vysoká cena, na kterou by celá akce s demolicí a následně i novou výstavbou vyšla.
V uplynulých desetiletích sice nějaké opravy a úpravy hlavního bratislavského nádraží přece jen proběhly, ani ty už ale v současnosti nedostačují. Stav budov se od té doby výrazně zhoršil a chátrající nádraží je nyní celkově ve špatném technickém stavu.
Ostuda Slovenska
Nové vedení ŽSR označilo tento neutěšený stav hlavního slovenského nádraží za „ostudu Slovenska“ a hodlá proto situaci, co nejdříve změnit. Účelově i esteticky by se měly vylepšit nejen prostory pro cestující a provoz, ale i pro komerční provozy, tedy například obchody a restaurace. Definitivně by také měly zmizet nedůstojné stánky s nejlevnějším alkoholem. Nový šéf ŽSR má představu, že by se bratislavské nádraží mělo po plánovaných úpravách dostat alespoň na úroveň nádraží v Košicích.
Původní plán generální rekonstrukce nádraží tak, jak jej zamýšlela předchozí vláda, ale v tuto chvíli není na stole. Současný kabinet se rozhodl zatím jen pro obnovu hlavního objektu bez dalších výraznějších úprav v okolí nádraží. Nyní se tak na přípravu počítá s 2,5 milionu eur (60 miliony korun) a na rekonstrukci je aktuálně rozpočet ve výši 20 milionů eur (484,5 milionu korun).
Hledá se projektant
Nejprve byl letos v létě zveřejněn záměr k národnímu projektu Bratislava hlavní stanice – rekonstrukce výpravné budovy a následně byly vyhlášeny i veřejné zakázky na samotnou projektovou dokumentaci. „Současný stav budovy je podmíněn věkem, použitými materiály a povětrnostními vlivy, neodpovídá požadavkům na technický stav a požadavkům na implementaci standardů stanic,“ konstatuje podle portálu ASB.sk ŽSR ve svém aktuálně podaném záměru.
Zadavatel ŽSR si rovnou definoval, co přesně a jak by chtěl v prostoru hlavní nádražní stanice zrekonstruovat, a nyní k tomu hledá realizátora. A jak k této fázi uvádí odborný architektonicky web YIM.BA: „Nejde o architektonickou soutěž. Rozhodovat proto ani nebude kvalita architektonického konceptu, ale cena projekčních prací.“ Určitou komplikací pro projektanta ovšem může být oblast, ve které bratislavské nádraží stojí. To sice samo o sobě památkově chráněnou budovou není, stojí ale v památkové zóně.
V mezidobí dostaly první provozy v prostorách nádraží výpovědi z nájmu a další je očekávají v nejbližší době. ŽSR předpokládá, že s rekonstrukčními pracemi bude moci začít již příští rok.
Lepší prostor pro cestující
Bratislavské nádraží nyní tvoří čtveřice vzájemně propojených staveb a celkově jde o jedenáctku stavebních objektů. Stavební plány nejvíce zasáhnou přízemí a také část, která zakrývá původní nádražní budovu a která byla postavena v 80. letech 20. století. Vedle technických rozvodů, jako je osvětlení, vzduchotechnika či elektroinstalace, se tu bude muset opravit i fasáda celého objektu, interiéry či sociální zařízení. Bude se však muset doplnit i řada chybějících nebo zničených prvků, jako jsou vodovodní přípojky a rozvody vody, eskalátory či výtah pro osoby se zdravotním znevýhodněním. Řešit se bude také odpadové hospodářství a jeho logistika nebo nedostačující parkování.
V rámci rekonstrukce je dále naplánováno i jiné rozmístění komerčních a gastro prostor a počítá se i se změnou prodeje jízdenek. Místo původních pokladen by měly vzniknout specializovaná zákaznická centra jednotlivých dopravců. „Cílový stav podstatně zlepší technické parametry budovy, zejména obvodového pláště, tepelné pohody v budově a zlepší se parametry pro využívání prostor cestujících. Zároveň se dosáhne zvýšení energetické efektivnosti, významné snížení spotřeby energií a zvýšení hodnoty objektů,“ uvádí podle serveru asb.sk ŽSR ve svém záměru. Obnova by se měla týkat i nejbližších prostor před hlavní železniční stanicí, na vzdálenější prostranství u nádraží ale už nejspíš nebudou prostředky.






