Volkswagen Financial Services (VWFS) dlouhodobě patří k největším leasingovým společnostem na českém trhu. Poskytuje financování osobních i užitkových vozů, a to jak pro firmy, tak jednotlivce. V rámci transformace celého automobilového průmyslu si společnost klade za cíl přispět k lepší mobilitě, udržitelnosti a digitalizaci služeb. Hovořili jsme o tom s vedoucím oddělení digitalizace VWFS Miroslavem Kohutem.
„Celé odvětví se nachází ve fázi klíčové proměny, která určí jeho podobu na následující dekády,“ vysvětluje Miroslav Kohut. „Mluvím samozřejmě o tlaku na elektromobilitu, udržitelnost a nové technologie. Rychlost této proměny nemá obdoby. Koncern Volkswagen chce udávat směr, a tak požadavky posledních let zohledňuje ve svých strategiích NEW AUTO a Mobility for Generations. Financování má v celém procesu transformace klíčovou úlohu.“

V čem je financování důležitější než v minulosti?
Lidé mění názor na vlastnictví vozu. To ustupuje do pozadí, ať už z důvodu uživatelského, nebo čistě ekonomického. Financování je odpovědí na otázku, jak si udržet přístup k nejmodernějším automobilům, aniž by zákazníci museli významně nést zvýšené náklady spojené s vývojem nových technologií a rychlými změnami v oboru.
Ve vaší strategii MOBILITY 2030 je zmíněno, že se VWFS transformuje z čistě finančních služeb na poskytovatele komplexní mobility. Co si pod tím můžeme představit?
Trend „užívej, ale nevlastni“ nabírá na síle a s ním i flexibilní produkty jako operativní leasing. Cílem transformace je rozvoj platformy mobility, která zákazníkům umožní rychlý, digitální a flexibilní přístup k vozidlu. Především na digitalizaci intenzivně pracujeme. Vize je taková, že si v klidu z pohodlí domova vyberete vůz, který chcete, sjednáte si podmínky financování a jezdíte.
Jaké digitální služby už dnes fungují?
Již nyní nabízíme online sjednání financování, které typicky zahrnuje kalkulaci, schválení financování až po elektronický podpis smlouvy. Tato digitální cesta představuje obrovskou úsporu času. Zákazník těží z toho, že jsme součástí skupiny Volkswagen, takže díky aplikacím značek se stírá rozdíl, kdo je poskytovatel vozidla a kdo poskytuje produkty, které na první pohled nemusí souviset s financováním vozidla. Tedy například naše související dodatkové služby, tedy hlavně pojištění a servis.
V průběhu užívání vozu je také možné komunikovat s VWFS elektronicky?
Samozřejmě. Pro fyzické osoby je to především portál MojeVWFS. Ten funguje jako samoobslužná zóna s přístupem 24/7, která je zabezpečená ověřením přes BankID. Klienti zde naleznou přehled smluv a splátkového kalendáře a mohou online vyřizovat administrativní úkony, jako je žádost o povolení k vycestování do zahraničí, nebo vygenerování dokumentů pro pojistné plnění.
Jaké možnosti mají firmy, které mají obvykle pod různými smlouvami více vozů?
Pro firmy jsme vyvinuli systém FleetCARS, kde mohou plně spravovat svoji firemní flotilu. Mají přehled o všech smlouvách, detailních technických informacích a ujetých kilometrech evidovaných v rámci servisních prohlídek.
Jsme poměrně konzervativní národ. Jak se vlastně Češi staví k digitalizaci?
Pozitivně. Nechali jsme si v nedávné době zpracovat průzkum na toto téma. Většina potenciálních zákazníků by uvítala možnost sjednat si auto na dálku, a to kompletně online, včetně podpisu smlouvy. Přesto pro některé zájemce o automobil zůstává osobní kontakt s prodejcem prioritou, což ukazuje na přetrvávající zvyk či potřebu podrobnějšího vysvětlení.
Jak bude vypadat vývoj směrem k digitalizaci a automatizaci v dalších letech? Jsem přesvědčený, že v rozmezí pěti let uvidíme další digitální posun. Poroste počet zákazníků, kteří budou hledat přesnou nebo balíčkovou nabídku financování kompletně online. Můžete si to představit jako systém předplatného. Můžeme očekávat, že budou klíčové krátkodobé nabídky „pay as you go“. Stále víc zákazníků bude vyžadovat digitální prodej tzv. aftersales produktů, což je například pokračování pojistky, když klientovi skončí úvěr, prodloužená záruka, servisní prohlídky a podobně.





