Statement

Svůdná síla

Svůdná síla
28.5.2020

Nomen Omen. Ohrané pořekadlo ani zdaleka neplatí univerzálně, ale u nového japonského dravce Lexus RX 450h AWD Luxury se na něj rozhodně můžete odvolávat, minimálně tedy na onen kouzelný přívlastek Luxury.

Robustní hybrid RX, ikonické SUV od japonské automobilky Lexus, přesvědčuje řidiče o svých kvalitách už ve čtvrté generaci. Kromě statement designu definovaného sebevědomými liniemi a prémiovými materiály se mu to daří i na poli jízdní dynamiky, kde dokazuje, že velkorysé rozměry této kategorie nemusí znamenat nutnost kompromisů v otázkách požitku z jízdy. V letošním modelovém provedení RX vyznívá svěžejším dojmem a představilo další upgrade jak stran vzhledu, tak technologického zpracování. V otázkách designu se zásah týmu odborníků na estetiku značky Lexus projevil především v detailech masky, která přináší nový vzor rastru sestavený z tisíců samostatných křivek – ten si sám o sobě vyžádal šest měsíců ruční práce. Další změnou je vyznění premiérových LED světlometů s celosvětově debutovou technologií BladeScan, pokrokovým systémem distribuce světla pomocí rotujících čepelových zrcadel pro preciznější osvětlení vozovky v širším světleném poli a s delším dosahem. Jen pro představu, oproti běžným LED světlometům se vzdálenost, na níž řidič rozpozná chodce na vozovce, zvyšuje z 32 metrů na 56 metrů.

Přední část vozu je v nejnovějším provedení RX celkově kompaktnější a svými siluetami ještě (aero)dynamičtější, přesto však neztrácí nic z charakteristické radikality. Změn v rozložení světlometů a tvarování karoserie doznala i záď RX, kde facelift směřoval ke zdůraznění robustnosti a stabilního postoje tohoto luxusního SUV.

Větší, lepší, krásnější

Myšlenka sportovní elegance se v praxi často ukazuje jako oxymóron, ale RX se dokáže polaritě této definice nenuceně přizpůsobit, a to obzvlášť v případě modelu RX 450h AWD Luxury. Vůz z top edice zaujme už na první pohled výjimečným barevným provedením v novém jemně třpytivém odstínu Terrane Khaki, jenž mimochodem skvěle ladí s interiérem v koňakově hnědé kůži. Změny stylistického ztvárnění exteriéru, který oproti svému předchůdci lehce povyrostl do výšky I šířky, doplňují také nová dvacetipalcová kola z lehkých slitin. 
Mimořádně účinně odhlučněný interiér – skoro by se chtělo říct bezkonkurenčně - je díky využití nové rámové konstrukce a prodloužení karoserie o dvanáct centimetrů především prostorný, ať už v pozici řidiče nebo osazenstva na zadních sedadlech. S prostorností ale v téměř relaxačně laděné kabině citelně soupeří o pozornost mimořádně prémiové provedení edice Luxury. Hlavními nosnými prvky celkového dojmu je umělecky zpracovaná kůže na ergonomických a všestranně elektronicky nastavitelných sedadlech i další částech interiéru, citlivě využívané hlazené dřevo, kartáčovaný hliník a audio z dílny mistrů čistého zvuku Mark Levinson. Standardní audiopaket letošního RX představuje devítireproduktorový systém Pioneer, v prémiové verzi se ale o zážitkové prostorové ozvučení vozu stará právě Mark Levinson s patnácti sofistikovaně umístěnými reproduktory. Ovládací rozhraní v kabině vylepšuje nový centrální dotykový displej o průměru 12,3 palce, multimediální funkce vozu lze ale ovládat i pomocí hlasových pokynů.

313 koní, které si zamilujete

Nové hybridní RX pohání benzínový šestiválec o objemu 3,5 litru s bezestupňovou převodovkou a pod kapotou jej doplňuje dvojice elektromotorů s autonomním dobíjením. Maximální celkový systémový výkon dosahuje hodnoty 313 koní a vůz je na jakémkoliv typu silnice tak agilní a na SUV poměry stabilní, že budete mít chuť vyzkoušet si je v plném počtu. Skok z nuly na sto modernizované SUV zvládá i při hmotnosti 2840 kilogramů za svižných 7,8 sekundy, a i při těžké noze na plynovém pedálu jeho spotřeba osciluje kolem hranice 10 l/100 km. RX klame svou velikostí a decentní elegancí, jež na první pohled lehce zastírá jeho nečekaně sportovní a vášnivou duši. Jde o auto, s nímž nebudete mít díky nastavené úrovni komfortu problém překonat na jeden zátah tisíc dálničních kilometrů, ale zároveň si zvyknete před každou méně frekventovanou okreskou přepnout v nabídce Drive Mode Select na nejvyšší stupeň sportovního režimu jízdy a trochu si zpestřit všední den. Apropos, v případě výbavy zahrnující volitelnou technologii adaptivního odpružení AVS s individuální regulací pro každé kolo vozu nové RX disponuje vůbec poprvé individuálním režimem Customise, ale především hned třemi stupni sportovního módu s dynamičtějšími reakcemi, podmanivější akcelerací, ostřejší odezvou a působivějším útokem na emoce. Inženýři Lexusu prostě berou jemné nuance požitku z jízdy vážně.

 O vše už je postaráno, soustřeďte se na radost z jízdy

Vybavenost bezpečnostními systémy je u Lexusu tradičně vysoká a nové RX není výjimkou. Za samozřejmost lze v Safety paketu považovat asistenta jízdy v pruzích, systém předcházení střetům pomocí inteligentního zásahu do brzd, set parkovacích asistentů včetně kamery snímající vůz v reálném čase z ptačí perspektivy nebo mechanismus aktivního čtení dopravních značek. V nejnovější podobě RX do dlouhého výčtu technologií přibyl také aktivní asistent zatáčení, který automaticky potlačuje nedotáčivost při zrychlení uprostřed zatáčky.

Tyto stránky používají cookies. Používáním těchto stránek vyjadřujete souhlas s jejich používáním.