Byznys & Reality

Téma: Pandemická éra výkupů

Téma: Pandemická éra výkupů
26.11.2020

Kromě recese s sebou koronavirus přinesl na realitní trh i rostoucí zájem o okamžitý výkup nemovitostí. Instrument, který dosud klienti využívali převážně v nouzi, přitom letos získal trochu jiné parametry.

Typická představa o okamžitém výkupu nemovitosti má jasné kontury: Ve snaze urychlit prodej přicházejí majitelé bytů či domů o statisíce až miliony. Ve chvíli, kdy se dotyčný ocitá ve finanční nouzi, mu často nic jiného než prodat rychle, a často i pod cenou, ani nezbývá. Ne vždy je ale takové řešení jediné možné.

Podle Jana Martina, oblastního manažera pro Prahu společnosti M&M Reality, se totiž po odborném zhodnocení situace mnohdy ukáže, že spíš než okamžitý výkup pomůže klientovi standardní zprostředkování prodeje. V jiném případě může být okamžitý výkup paradoxně záchranou, například když hrozí prodání dlužníkovy nemovitosti v dražbě. „Tam je vyvolávací cena ve výši dvou třetin znaleckého posudku, a pokud by se byt při prvním podání nevydražil, do dalšího kola se bude cena dále snižovat,“ vysvětluje Jan Zachystal, jednatel společnosti RE/MAX Alfa, kdy je výhodnější využít okamžitého výkupu, který tato firma realizuje ve výši zhruba 80 procent tržní hodnoty nemovitosti.

Zájem stále roste

Touto službou se zatím aktivně zabývá jen čtvrtina poboček RE/MAX Alfa, přitom podle interního průzkumu se s žádostí o okamžitý výkup setkává většina z celkového počtu 150 kanceláří. „V rámci sítě proto zvažujeme přípravu celoplošného systému výkupu, a to za stejných podmínek pro všechny kanceláře,“ říká mluvčí společnosti Tomáš Hejda. Pokud se totiž stav české ekonomiky začne kvůli pandemii výrazně zhoršovat, dá se podle něj očekávat vyšší zájem o takzvané rychlé řešení osobní situace. V těchto prognózách není zdaleka sám. Například společnost M&M Reality zaznamenává až patnáctiprocentní meziroční nárůst okamžitých výkupů. „V horizontu příštích dvanácti měsíců očekáváme, že zájem vzhledem k ekonomickým dopadům pandemie ještě vzroste,“ říká majitel M&M Reality Petr Morcinek, jehož firma takto loni zobchodovala 800 nemovitostí v celkové hodnotě zhruba 1,14 miliardy korun. O zneužití nouzové situace klientů přitom podle realitky nejde – M&M Reality prý totiž nemovitost vykupuje v původním stavu za téměř tržní cenu, a teprve pomocí následné rekonstrukce její cenu navýší.

Okamžitě, ale za 100 %

Podobně se připravuje na velký zájem o okamžité výkupy i Maxima Reality, jejíž ředitel Vladimír Zuzák predikuje vyhrocení situace na přelomu roku. Službu přímého výkupu, kterou realizuje za 90 procent tržní ceny, přitom společnost poskytuje teprve od letošního roku, přičemž eviduje až pět klientů měsíčně. Kromě toho Maxima Reality letos spustila produkt s příhodným názvem Polovina ceny předem, který je pro klienta výhodnější modifikací okamžitého výkupu. Ve finále totiž získá plnou tržní cenu: padesát až osmdesát procent částky dostane vyplaceno předem a zbytek ve chvíli, kdy realitka nemovitost prodá. „Prodávající tak není tlačen časem a nemusí prodávat pod cenou,“ upozorňuje Vladimír Zuzák.

Produkt podle něj využívají především klienti, kteří na finance spěchají, ale zároveň jim stačí například polovina částky. „Taková situace nastává třeba při vypořádání dědictví, při rozvodu, při vstupu do podnikání nebo při nákupu jiné nemovitosti, když je potřeba rychle složit zálohu na kupní cenu,“ popisuje Zuzák s tím, že měsíčně službu využije asi deset klientů.

Digitální prodej

Jinou cestou se vydal český startup Reas, jenž letos po vzoru zahraničních společností jako Opendoor nebo Zillow přinesl na realitní trh produkt Okamžitá platba za nemovitost. Ten díky oceňovacímu modelu založenému na datech z katastru nemovitostí a vlastním algoritmu nabízí okamžitý výkup nemovitosti za tržní cenu, ačkoli se proti tomuto nástroji v jeho typickém pojetí vymezuje. „Nemovitosti pouze nakoupíme a vyděláváme na tom, že si z každé transakce bereme drobné procento jako poplatek. Jedním z důvodů, proč to můžeme dělat, je naše síť investorů, kteří byty neprodávají, ale nechávají si je pro různé účely včetně pronájmu nebo vlastního bydlení,“ říká ředitel společnosti Michal Makoš. Výhodou pro klienty je ochrana soukromí, protože specialistovi Reasu stačí pouze jedna návštěva a zbytek obstará firemní algoritmus, ale také pružné načasování, kdy se termín vystěhování určí podle potřeb klienta. Ambice Reasu, jenž v testovací fázi nakoupil nižší desítky nemovitostí v hodnotě sto milionů korun, přitom nejsou malé: do dvou let chce realizovat nákup nemovitostí v hodnotě jedné miliardy korun a nevylučuje ani expanzi do Evropy.

Foto: Archiv

 

Tyto stránky používají cookies. Používáním těchto stránek vyjadřujete souhlas s jejich používáním.