Ještě před rokem byl tradiční brněnský klub ve spodních patrech druhé ligy. Na stadion na Srbské nechodily ani dva tisíce diváků. A jejich chorály o návratu za Lužánky zněly jen jako zbožné přání. Zlomem se stal majetkový vstup skupiny OneCap podporované advokátní kanceláří HAVEL & PARTNERS . Dnes je Zbrojovka na špičce tabulky s jasnou ambicí postoupit do nejvyšší soutěže, návštěvnost zápasů stoupla trojnásobně a plán na výstavbu nového stadionu za Lužánkami má jasnou podporu města Brna.
Text: Pavel Schrötter
Foto: Patrik Palacký, archiv HAVEL & PARTNERS a ONE FAMILY OFFICE
28. 11. 2024. Den, kdy skupina OneCap v čele s Jaroslavem Havlem a Janem Mynářem oficiálně oznámila převzetí majoritního podílu v klubu. „Máme jasně definované plány na následujících pět let. Naším cílem je opět vybudovat ze Zbrojovky silnou značku na jižní Moravě, která bude konkurenceschopná nejen v české nejvyšší soutěži,“ zdůrazňoval tehdy Jaroslav Havel, podnikatel a investor stojící za skupinou OneCap a zároveň řídící partner advokátní kanceláře HAVEL & PARTNERS.
Slova o tom, že Zbrojovka má ambice do pěti let hrát evropské poháry, zněla až neskutečně v situaci, kdy byla po podzimní části sezóny jediné místo od sestupových pozic. A tedy pádu do třetí ligy. Za sebevědomým prohlášením ale stála jasná vize, kterou noví majitelé měli. V tradičním brněnském klubu viděli jeho obří potenciál – díky celkově prosperujícímu jihomoravskému regionu nebo dlouhodobě špičkové mládežnické akademii, která v posledních letech vychovala talenty, jako jsou například Ladislav Krejčí nebo Adam Hložek, čeští reprezentanti hrající v top evropských ligách.
Ale hlavní potenciál byl v desetitisících „spících“ fanoušcích. Někteří z nich dodnes vzpomínají na slavné zápasy za Lužánkami v sedmdesátých letech, na legendárního trenéra Josefa Masopusta a hvězdného útočníka Karla Kroupu, kteří Zbrojovku v roce 1978 dovedli k jejímu jedinému mistrovskému titulu. A další zažili Lužánky v devadesátých letech, kdy na stadion chodilo pravidelně přes dvacet tisíc lidí. Z dvaceti zápasů české ligy s největší návštěvností se jich dvacet hrálo v Brně. Ten úplně rekordní, v říjnu 1996 se Slavií, sledovalo 44 120 diváků.
Vstupem do Zbrojovky navíc vyvrcholil dlouhodobý zájem celé skupiny HAVEL & PARTNERS o Brno a jižní Moravu. „Vzhledem k tomu, že už jsem v Brně více doma než v Praze, tak tady chci přirozeně rozšiřovat i své byznysové aktivity a zapojit se do místní podnikatelské i společenské komunity. Hledal jsem proto cesty, jak bych mohl v Brně využít své know-how a kontakty,“ říká zakladatel HAVEL & PARTNERS Jaroslav Havel.
Pro jeho firmy v Brně pracuje tři sta lidí, převážně vysokoškolsky vzdělaných. „V letošním roce jsme majetkově vstoupili do nejtradičnější brněnské finanční instituce a našeho bezprostředního souseda v pražském Florentinu, skupiny Cyrrus vlastněné Jiřím Loubalem. Rádi bychom ji společně s Jiřím posunuli do pozice české špičky s významným zastoupením na Slovensku a v dalších zemích střední a východní Evropy,“ pokračuje Jaroslav Havel.

HAVEL & PARTNERS dále navázala spolupráci s Regionální hospodářskou komorou Brno a jako hlavní partner ji finančně podporuje. „Významně jsme pomohli k úspěšnému rozjezdu jejího projektu ADAX Fond firemního nástupnictví pod vedením Ladislava Chodáka. Do fondu jsme investovali téměř sto milionů korun, ale hlavně zajistili podstatnou část fundraisingu, marketingu a PR. Jsme také právním partnerem inovační agentury JIC, pro kterou pracujeme na vybraných strategických projektech,“ říká Havel k dalším brněnským projektům.
V Brně skupina HAVEL & PARTNERS každoročně pořádala velkou realitní konferenci Real Estate Forum. Letos ji proměnila v největší moravské investiční setkání pro bonitní investory pod názvem BIGMONEY. Jaroslav Havel s ní má opět vysoké cíle: „Naší ambicí je, aby se z BIGMONEY stala nejvýznamnější konference v Brně a na Moravě v oblasti investic pro bonitnější a nejbonitnější klientelu, nikoliv pro retailové zákazníky.“
A pak přišla ta největší výzva: ujmout se fotbalové Zbrojovky. A v rekordním čase ji dovést tam, kam patří. „Využili jsme našich kontaktů ve sportovním prostředí, kdy přes patnáct let poskytujeme poradenství na té nejvyšší fotbalové úrovni – tedy vedení FAČR, majitelům klubů, sponzorům či přímo agentům a hráčům. Podobně působíme i v dalších sportech, jako jsou hokej nebo lyžování,“ vysvětluje Jaroslav Havel a k loňskému převzetí Zbrojovky dodává: „Na rozhodnutí a uzavření transakce jsme měli několik dní, ale povedlo se. I díky důvěře Regionální hospodářské komory, která věděla, jak rychle jsme jim byli schopni pomáhat s rozběhem náročného projektu, jakým byl fond ADAX.“
Skupina kolem Jaroslava Havla měla pro klub systémový plán – a to počínaje budováním rozsáhlého tréninkového centra mládeže a perspektivního kádru A týmu, až po plánovanou výstavbu nového stadionu. Zbrojovky se po interní dohodě ujal osobně managing partner OneCap Jan Mynář. Nicméně Zbrojovka vyžadovala zásadně větší úsilí. To v první fázi směřovalo k sestavení elitního týmu a provedení reorganizace celého klubu, jak s odstupem vzpomíná Jaroslav Havel: „Poslali jsme do něj několik lidí z našich firem a obětovali jiné projekty s jednoduchým ziskem. Věděli jsme, že to bude náročná výzva. To, že máme skvělý manažerský tým, nestačí. Sportovní prostředí vyžaduje mnohem více, včetně trpělivosti a často i sportovního štěstí. Proto se v něm řada skvělých podnikatelů, a to i miliardářů, trápí a opravdu hodně prodělává.“
I přes zimní příchod řady posil prvoligové úrovně byl začátek jara na hřišti nepříliš úspěšný. Zbrojovka dokonce klesla až na sestupové pozice. A byla stále bez vítězství na domácím stadionu, kde se scházelo necelých dva tisíce nejvěrnějších fanoušků.
A pak přišel šok pro celou fotbalovou veřejnost. Klub ohrožený pádem do třetí ligy angažoval jednoho z nejlepších trenérů v zemi, Martina Svědíka. Muže, který byl jedním z kandidátů na pozici trenéra české reprezentace a zajímala se o něj řada prvoligových klubů. On si ale vybral dlouhodobou vizi Zbrojovky. „My máme své speciální know-how, jak klub řídit a jak spojit vhodně zájmy všech stakeholderů, abychom nakonec profitovali všichni: hráči, realizační tým, město, sponzoři, fanoušci i majitelé. To je náš cíl,“ říká Jaroslav Havel.
Od nástupu Martina Svědíka Zbrojovka na jaře neprohrála jediný zápas a odvrátila hrozbu sestupu. A v nové sezóně je od začátku na špičce tabulky, i díky investicím do kádru v letním přestupovém období, kdy do Brna přicházeli i hráči ze základních sestav prvoligových klubů. „Zároveň nedochází k žádnému bezhlavému utrácení, ale k postupnému budování vysoké hodnoty hráčského kádru i celého klubu. Investovali jsme do Zbrojovky za deset měsíců cca osmdesát milionů svého kapitálu, v drtivé většině mého vlastního. A Jan Mynář zase obrovské množství práce. Zaslouženě se stal za pár měsíců nejvlivnějším mužem fotbalu v Jihomoravském kraji,“ připomíná Jaroslav Havel žebříček sestavený v létě regionálním Deníkem.

Konkurence, která nakonec pomáhá
Původním plánem byl návrat do nejvyšší soutěže se zamýšlenými náklady 250–300 milionů, upřesňuje Jaroslav Havel: „Na to jsme měli připravené mé vlastní prostředky s tím, že jsme měli i několik variant budoucího investorského konsorcia. Nakonec ale vše dopadlo jinak. Generální manažer Zbrojovky Jan Mynář se dozvěděl od svého exkolegy Vojtěcha Kačeny o jeho zájmu vstoupit do prvoligového fotbalu. A tak jsme si řekli, že místo konkurentů bychom mohli být spolumajitelé a jeden tým. Navíc s jeho finanční podporou můžeme i rychleji nabrat směr evropské poháry.“
Vojtěch Kačena získal většinu v klubu v létě. A chce mimo jiné financovat mládežnickou akademii i výstavbu nového stadionu. „My budeme nadále klub řídit, to je naše expertiza. Finanční podpora v rozsahu vysokých stamilionů až miliard korun pak dělá ze Zbrojovky jeden z nejbohatších klubů v zemi, asi hned za pražskými „S “. A my ve OneCapu se pak můžeme finančně koncentrovat i na další projekty, kterých máme několik,“ vysvětluje Havel.
Cesta zpátky mezi elitu bude ale dražší, než byly původní předpoklady. A to kvůli nové, nejsilnější možné „domácí“ konkurenci – Artisu a Igoru Faitovi. Jaroslav Havel vzestup dalšího brněnského klubu vnímá pozitivně: „Igora dobře známe a víme, že když se do něčeho pustí s úsilím, jako se pustil do projektu Artisu, bude to mimořádně těžký konkurent. Nakonec ale jeho vstup do fotbalu v Brně vítáme, protože souboj Zbrojovky a Artisu zásadně zvýšil zájem o fotbal v regionu, o čemž svědčil vyprodaný stadion hned při prvním derby.“
Z Brna se během pár měsíců stalo znovu fotbalové město. A Jaroslav Havel v polovině srpna vyhlásil smělý cíl: přivést opět desítky tisíc lidí na obnovený stadion za Lužánkami. A vyrovnat se v návštěvnosti Slavii a Spartě, nebo je dokonce překonat. Zbrojovka musela Lužánky opustit před dvaceti pěti lety, protože stadion už nevyhovoval prvoligovým podmínkám.
Reakce fanoušků byla okamžitá. Pod petici žádající návrat za Lužánky se podepsalo sedm tisíc lidí. Přišla smršť dotazů na vedení města Brna, které do té doby vidělo jako nejreálnější lokalitu pro výstavbu nového stadionu výstaviště. Jenže zároveň se otevřela cesta k vyřešení letitého sporu o pozemky kolem Lužánek. A na žádost fanoušků brněnské zastupitelstvo zařadilo na zářijové zasedání bod „Umožnění stavby nového stadionu v lokalitě za Lužánkami.“ Výsledek hlasování byl nebývalý: z padesáti přítomných padesát pro, nikdo proti.
Sen mnoha generací brněnských fanoušků je tak opět o kus blíž. Na návratu za Lužánky je teď v Brně jasná shoda, což osobně příznivcům Zbrojovky potvrdila primátorka Markéta Vaňková spolu se svými náměstky, když přišla na setkání fanoušků s manažerem Zbrojovky Janem Mynářem.

OneCap: private equity skupina nové generace
Na příkladu rekordně rychlého vzestupu fotbalové Zbrojovky se ukázalo unikátní kapitálové zázemí, kterým disponuje investiční společnost OneCap. Kromě financí sází právě na lidský intelektuální a vztahový kapitál, stejně jako na kapitál reputační a informační, vysvětluje Jaroslav Havel: „V této kombinaci vynikáme. Za OneCap stojí naše léta budovaná byznysová infrastruktura, umožňující raketový růst firem, jak jsme převedli u HAVEL & PARTNERS či u rodinné kanceláře ONE FAMILY OFFICE. Obě firmy se unikátně rychle staly lídry trhu. Změna ve Zbrojovce pak byla ještě rychlejší.“ OneCap je zároveň partnerskou private equity firmou ONE FAMILY OFFICE, která jí poskytuje silné poradenské a finanční zázemí.
OneCap má pod vedením managing partnera Jana Mynáře rozpracované další projekty v hodnotě několika miliard korun, kdy některé transakce budou dokončeny už letos. Buduje mladý a mimořádně výkonný investiční tým s ambicemi být lídr trhu. OneCap v private equity pracuje zejména se dvěma strategiemi: Tactical Opportunities, kde vyhledává složité firemní situace a využívá zde unikátní know-how restrukturalizace firem, a Strategic Investments, kde buduje platformy propojených firem s velmi dlouhým investičním horizontem. Vzorem jsou pro ni nejsilnější světoví hráči jako Blackstone, KKR nebo Apollo, v investičním bankovnictví pak J. P. Morgan nebo Goldman Sachs.