kliknutím aktivujete zoom
načítám...
Nenašli jsme žádné výsledky
otevřená mapa
Pohled Cestovní mapa Družice Hybridní Terén Moje lokace Celá obrazovka Předch další

0 Kč - 50 000 000 Kč

Další možnosti vyhledávání

0 Kč - 100 000 Kč

Další možnosti vyhledávání
Našli jsme 0 Výsledek. Zobrazit výsledky

Estate.cz » Rozhovory » Padesát let v Evropě

Padesát let v Evropě

Takena
Foto: Ondřej Pýcha
Japonská společnost TAKENAKA vstoupila na evropský trh v roce 1973, kdy využila zájem japonských průmyslových firem o stavbu svých závodů v Evropě. Postupně se od industriální výstavby posunula i k budování rezidenčních či kancelářských projektů. S těmi má největší zkušenosti česká a slovenská pobočka, říkají Osuke Matsumoto, Sebastian Salijevič a Jan Lidral.

Japonská společnost Takenaka působí v Evropě už padesát let. Podle tržeb jde o váš třetí nejdůležitější trh. Proč jste se v roce 1973 rozhodli otevřít pobočku v Německu a na jakých zakázkách jste svůj evropský byznys rozjížděli?

Osuke Matsumoto: Společnost TAKENAKA zahájila svou činnost v roce 1610 a je v rukou stejnojmenné japonské rodiny více než 400 let. Její podnikání se začalo globalizovat v roce 1960 otevřením první zahraniční kanceláře v San Franciscu. Následně TAKENAKA zahájila v roce 1973 evropské podnikání v Evropě v Düsseldorfu. Na evropský trh jsme vstoupili, abychom poskytovali služby v oblasti projektování a výstavby pro japonské klienty, kteří se rozhodli investovat v západní Evropě. Prvním evropským projektem se stal design a projekt Německo-japonského centra v Düsseldorfu.

Stavíte na zahraničních trzích také pro místní investory?

OM: Primárním smyslem expanze TAKENAKY do zahraničí bylo vždy následování japonských firem, které investovaly v zahraničí. Následně můžeme díky vytvořeným kontaktům a spolupráci v nových teritoriích a rozšíření firemních kapacit poskytovat služby na úrovni vlastních standardů i lokálním klientům a investorům. Pokud jde o Evropu, 40 procent celkových příjmů tvoří smlouvy s nejaponskými klienty včetně našeho unikátního konceptu Design & Build.

Do jaké míry přenášíte byznysové know-how a způsob práce pro klienty, které jste za čtyři století vyvinuli v Japonsku, na zahraniční trhy?

OM: TAKENAKA vždy pečlivě dbala o své kořeny. Zakladatel TAKENAKY byl stavitel chrámů a svatyní v samurajském období. Byl zodpovědný za návrh, výstavbu a údržbu staveb slavného samurajského rodu Oda. Od svého založení se TAKENAKA jako rodinná firma neustále drží ducha mistra stavitele a důrazu na řízení kvality. Tento duch TAKENAKY a myšlenky jejího zakladatele a celé rodiny by se měl udržovat beze změn bez ohledu na to, kde se projekt nachází. Proto je největším a klíčovým produktem TAKENAKY koncept Design&Build. Vytvořili jsme ho jako součást komplexního systému, který je integrován do IDBS (Integrated Design & Build System). IDBS zahrnuje veškeré aktivity od plánování a návrhu přes výstavbu až po údržbu. Díky němu poskytujeme klientům optimalizované a komplexní služby z hlediska času, nákladů a kvality. V konceptu Design & Build nese plnou odpovědnost za celý projekt a následnou údržbu už od návrhu pouze jeden smluvní partner.

Jsou klienti v Česku a Evropě ochotní jít cestou jediného dodavatele v konceptu Design & Build?

Jan Lidral: Pro zahraniční klientelu je koncept Design & Build vhodným a často využívaným již po řadu desetiletí. Celá řada zahraničních investorů akceptuje a vyžaduje tento koncept. TAKENAKA Europe tímto způsobem úspěšně zrealizovala většina projektů pro zahraniční klientelu. Z hlediska domácího trhu je Design & Build zatím spíše méně využívaným konceptem, ale v posledních letech dochází k určitému obratu. Dokonce i veřejné zakázky, například u liniových staveb, začínají být vypisovány v tomto systému, neboť Design & Build je univerzálně vhodný jak pro pozemní stavby, tak pro dopravní infrastrukturu a přináší jednoznačné benefity v podobě celkové úspory nákladů, zkrácení doby projektování a výstavby a v neposlední řadě také jednoznačnou zodpovědnost za všechny fáze procesu.

Jak velký důraz ve vašich projektech v Japonsku a ve světě kladete na udržitelnost a jaké cíle si v oblasti udržitelnosti kladete?

OM: Naším cílem udržitelnosti je usilovat o rozvoj udržitelné architektury a urbanismu. Snažíme se o to prostřednictvím technických inovací, implementací nového pracovního stylu, stabilizací a optimalizací výrobních procesů a omezování vlivu na životní prostředí. V projektech podporujeme dřevěné konstrukce a stavby, energeticky pasivní stavby s nulovou energetickou náročností, snižování emisí CO2 na staveništi, robotizaci a umělou inteligenci, odpadové hospodářství a recyklaci, ekologicky šetrná zelená řešení a jejich implementaci do projektů i do samotné výstavby.

V Japonsku hodně pracujete se stavbami ze dřeva. Je to koncept, který lze uplatnit také v Evropě?

OM: TAKENAKA má patentován speciální dřevěný materiál Moen-Wood®, který je certifikován na tři hodiny odolnosti proti ohni. Jeho jedinečná ohnivzdorná struktura umožňuje použití japonského cedru, cypřiše a modřínu jako stavební konstrukce bez nutnosti zakrývání ploch. I když je potřeba upravit certifikaci požární odolnosti podle lokální legislativy a norem každé země, věříme, že tento ekologický materiál přinese do Evropy nový architektonický koncept. Jediným problémem je, že tento nový materiál je stále poměrně finančně náročný, ale snažíme se ho optimalizovat.

Kolik projektů jste během padesátiletého působení v Evropě postavili?

Jan Lidral: Od vstupu na evropský trh v roce 1973 společnost TAKENAKA Europe úspěšně zrealizovala více než 1600 stavebních projektů prostřednictvím poboček ve 13 evropských zemích. Zajímavostí je, že prvním projektem v Evropě nebyl industriální objekt. TAKENAKA se totiž primárně zaměřuje na design a výstavbu průmyslových objektů a kancelářských objektů jako sídel a zastoupení japonských investorů v západní Evropě. Z počátku převažovali klienti z řad výrobců elektroniky, IT, strojírenských firem. Nejsilnějším segmentem jsou stále klienti v sektoru automotive. To se týká i další významné skupiny klientů – korejských a dalších zahraničních investorů.

Ve kterých evropských zemích jste nejsilnější a jak si v tomto srovnání stojí Česká republika?

JL: Z objemového hlediska je možno říci, že pobočky, které působí ve středoevropském regionu, jsou v rámci evropských aktivit TAKENAKY nejsilnější. Pozitivní vliv na tuto skutečnost měla především výstavba velkých automobilových projektů jako TPCA (nyní TMMCZ) v Kolíně, Hyundai (HMMCZ) v Nošovicích, Toyota (TMMP) ve Walbrzychu, KIA v Žilině, JLR v Nitře, Suzuki v Ostřihomi a samozřejmě široká a početná síť subdodavatelů pro tyto finální výrobce. Česká pobočka, která zrealizovala více než 200 projektů různého rozsahu a účelu a je jedním z lídrů výstavby v industriálním segmentu, hraje v rámci evropské hierarchie jak z hlediska objemů, počtu zaměstnanců, know-how, významné klientely velmi důležitou roli.

Takenaka Europe GmbH tento rok oslavuje padesátileté výročí založení společnosti v Evropě. Posunuli jste se za tu dobu od industriálních projektů do dalších segmentů?

Sebastian Salijevič: Naše společnost v Evropě v uplynulých desetiletích realizovala především industriální projekty.  Nicméně vzhledem tomu, že v Japonsku běžně stavíme i v dalších segmentech, TAKENAKA Europe v uplynulých letech upravila obchodní strategii pro Evropu, aby ji harmonizovala s mateřskou společností v Japonsku. Na základě tohoto strategického rozhodnutí jsme v roce 2019 zahájili stavbu prvních dvou rezidenčních projektů v České republice a na Slovensku pro developerské společnosti.

Jak jste si vybírali klienty a partnery v oblasti rezidenčních projektů?

SS: Jelikož je TAKENAKA ve své podstatě konzervativní společnost, která si zakládá na důvěře a spolehlivosti, snažili jsme se najit partnery a klienty, kteří budou vyznávat stejné hodnoty. Chceme, aby naše společné projekty zanechaly odkaz pro budoucí generace a aby sloužily jejich obyvatelům jako krásné a komfortní bydlení.

Zatím fungujete v Česku a v Evropě jako společnost, která pro investora či developera staví budovy na zakázku. Chcete se pustit i do vlastního developmentu?

SS: Na základě našich mnohaletých zkušeností jsme se rozhodli nabídnout našim klientům v rezidenčním a komerčním segmentu náš koncept Design & Build, který odráží nejen způsob, ale především a naší filozofii a komplexní pohled na stavebnictví. A to je také další krok, abychom i tady začali nabízet to, co standardně děláme v Japonsku, tedy komplexní nabídku zahrnující nejen projekt, výstavbu, ale také vlastní investice.

Takže byste do projektů vstupovali i jako partner a částečný investor?

SS: Naším dlouhodobým strategickým cílem je vstoupit do projektu jako spoluinvestor. Ale postupujeme krok za krokem. V současné době navrhujeme několik nových projektů, kde se po dohodě s partnery podílíme také na výběru finálního designu. Nicméně naše síla a konkurenční výhoda spočívá v tom, že naše úroveň projektové prováděcí dokumentace pro výstavbu je mnohem vyšší, než s jakou se dnes běžné setkáváme na trhu. Znamená to, že si dokážeme mnohem lépe ohlídat rozpočet a vyloučit vícepráce, které investoři nemají rádi.

Jakou roli v novém byznysu a jeho rozšíření do dalších evropských zemí bude hrát česká pobočka?

SS: Dnes můžeme říci, že v rámci evropské TAKENAKY mají česká a slovenská pobočka největší zkušenosti v rezidenčním segmentu výstavby. Na Slovensku jsme dokončili nejen samotné rezidenční projekty, ale také fit-out stavby pro velkou nadnárodní společnost, která si pronajala více než 10 000 m2. V České republice jsme zase mimo bytových projektů právě dokončili designově i technologicky velmi zajímavou administrativní budovu v Praze-Karlíně. Tyto zkušenosti nás posouvají do role mentora, konzultanta v rámci naší evropské sítě a naše znalosti a zkušenosti dále sdílíme s našimi kolegy v evropských pobočkách.

Autor: Jiří Studený

Líbil se vám článek? Podělte se o něj se svými přáteli:

Čtěte také

BYZNYS & REALITY
LIFESTYLE
ROZHOVORY
ARCHITEKTURA & DESIGN
Estate Awards
O portálu
O magazínu Estate
Reference
Premium Media Group
Kontakt
Všeobecné obchodní podmínky
Zásady ochrany osobních údajů
Spravovat souhlas s nastavením osobních údajů

Sociální média

© 2021 All rights reserved​

Made by RomanJelinek.cz | full servisová marktingová agentura

Porovnejte nabídky