kliknutím aktivujete zoom
načítám...
Nenašli jsme žádné výsledky
otevřená mapa
Pohled Cestovní mapa Družice Hybridní Terén Moje lokace Celá obrazovka Předch další

0 Kč - 50 000 000 Kč

Další možnosti vyhledávání

0 Kč - 100 000 Kč

Další možnosti vyhledávání
Našli jsme 0 Výsledek. Zobrazit výsledky

Estate.cz » Lifestyle » Estate Lifestyle » Elektrokolo: Budoucnost městské dopravy

Elektrokolo: Budoucnost městské dopravy

Bosch eBike
Foto: bosch-ebike.com
I bez auta se dá po Praze jezdit stejně rychle jako s ním. Řešením může být elektrokolo, které při cestách do práce auto nahradí a rychlostí předčí hromadnou dopravu. Ověřili jsme si to v redakčním testu.

Pět kilometrů do práce a pět zase zpátky. Přičemž návrat domů korunuje dvoukilometrová vrchařská prémie s převýšením sto metrů. Není to nic, co by se nedalo zvládnout i na běžném kole, ale přece jen zákony termodynamiky jsou neúprosné a teplo vytvořené prací svalů musí z těla ven. A vracet se z práce upocený není úplně příjemné. Nemluvě o situaci, kdy by naopak stoupání čekalo na jezdce ráno při cestě do kanceláře.

S elektrokolem se ovšem dojíždění do práce může změnit v příjemnou projížďku, která rozproudí krev, nabudí smysly, ale zároveň neunaví a nevyžádá si sprchování po příjezdu do kanceláře. Vyzkoušeli jsme si tento nový koncept udržitelné městské dopravy s horským kolem Cube, které bylo vybaveno nejnovějším chytrým systémem od Bosch eBike Systems. Výsledek předčil očekávání.

Foto: bosch-ebike.com

Test rychlosti

Ranní pětikilometrová cesta z pražských Malvazinek do centra byla svižná. Zabrala podle stavu dopravy patnáct až dvacet minut. Ve srovnání s autem bylo elektrokolo zhruba stejně rychlé. Ovšem odpadl rituál hledání parkovacího místa, které může v centru hlavního města zabrat dost času. Při použití městské hromadné dopravy by se cesta protáhla na 25 až 30 minut. Takže v testu rychlosti elektrokolo při dojíždění do práce zvítězilo. Navíc návrat domů na malvazinský kopec se díky dopomoci elektromotoru stal jen příjemným protažením.

Chytrý systém od Bosch eBike Systems v sobě zahrnuje elektromotor, baterii, řídicí jednotku a aplikaci Flow do mobilního telefonu. Motor se umí sám přizpůsobit stylu jízdy. V nabídce jich má Bosch osm typů, které pokrývají potřeby od rekreačních cyklistů až po sportovce nebo přepravce menších nákladů. Aplikace zajišťuje průběžnou aktualizaci všech funkcí a poskytuje nad kolem plnou kontrolu.

V rozšířené verzi aplikace Flow+ je integrovaná také služba eBike Alarm, která chrání kolo před odcizením. Elektrokolo samo pozná, pokud s ním někdo manipuluje. Rozlišuje mezi chvěním a tím, jestli ho chce někdo přemístit. Při snaze kolo přenést systém spustí výstražný tón a do mobilu pošle varovnou zprávu. Na displeji uživatel v mapě uvidí, kde se elektrokolo nachází a kam se přesunuje. Elektrokolo se odemkne jen v přítomnosti majitele, kterého rozezná podle mobilní aplikace. 

Chytrý motor

Elektrokola jsou kvůli motoru a baterii těžší než klasická kola. U testovaného modelu Cube ovšem při samotné jízdě nebyla vyšší hmotnost vůbec znát. Kolo bylo skvěle vyvážené a perfektně ovladatelné. Bosch do řídicího systému dokonce zakomponoval i funkci dopomoci při tlačení, takže i když je nutné kolo pěšky vytlačit do kopce, pomoc elektromotoru váhový rozdíl zcela vymaže. Jediným okamžikem, kdy se vyšší hmotnost projevila, bylo přenášení nebo nakládání do auta.

Motor z řady Active Line fungoval velmi plynule, a to i při rozjíždění nebo rychlé změně tempa, což přispívá k pocitu bezpečné jízdy. Nejčastěji jsme používali automatický režim, který volí stupeň dopomoci sám podle poklesu rychlosti kvůli stoupání nebo náhlému protivětru. Otestovali jsme také režim Eco, který optimalizuje podporu motoru pro dojezd na velké vzdálenosti. Na jízdu po Praze byly oba režimy naprosto dostačující. Motor bez problémů srovnal všechny pražské kopce. Při rozjíždění na semaforech dodával dostatečnou dynamiku, takže jsme neměli pocit, že bychom na křižovatkách zdržovali dopravu.

Při nákupu elektrokola je třeba u motoru sledovat výkon udávaný ve wattech a krouticí moment v newtonmetrech. Nominální výkon motorů Bosch je 250 wattů, maximální se liší podle typu. Maximální výkon rozhoduje, jak ochotně elektrokolo zrychluje a jak rychle dosáhne své maximální rychlosti. Ta je v Česku i většině evropských zemí zákonem omezena na 25 km/h. Po jejím dosažení se dopomoc motoru automaticky vypne. Krouticí moment ukazuje, jak moc motor pomáhá při šlapání do kopce nebo při přejíždění překážek. U řady Active Line lze volit ze dvou variant s krouticím momentem 40 a 50 newtonmetrů.

Foto: bosch-ebike.com

Udržitelná alternativa

Dojezd elektrokola závisí jednak na stylu jízdy, hmotnosti jezdce či zvolené míře dopomoci, jednak na kapacitě baterie. Ta se uvádí ve watthodinách a udává, kolik energie se dá do baterie uložit. Dostatečný dojezd zajistí akumulátor s kapacitou vyšší než 700 watthodin.

U testovaného modelu a každodenním ježdění po Praze na vzdálenost zhruba deset kilometrů baterie vydržela na jedno nabití přibližně týden. Dobíjení bylo jednoduché. Ke kolu se jen připojí kabel do zásuvky a za pár hodiny je akumulátor opět připravený k jízdě.

Cestování po Praze na elektrokole lze určitě, pokud jde o komfort jízdy, jen doporučit. Test ukázal, že elektrocyklistika je plnohodnotným, a hlavně udržitelným dopravním řešením, a to i v kopcovitém terénu, jakým disponuje hlavní město. Vždyť hodnota emisí CO2 na osobu a ujetý kilometr je až sedmdesátkrát nižší než při jízdě autem a až padesátkrát nižší než u veřejné dopravy.

Text: Jiří Studený

Líbil se vám článek? Podělte se o něj se svými přáteli:

Čtěte také

BYZNYS & REALITY
LIFESTYLE
ROZHOVORY
ARCHITEKTURA & DESIGN
Estate Awards
O portálu
O magazínu Estate
Reference
Premium Media Group
Kontakt
Všeobecné obchodní podmínky
Zásady ochrany osobních údajů
Spravovat souhlas s nastavením osobních údajů

Sociální média

© 2021 All rights reserved​

Made by RomanJelinek.cz | full servisová marktingová agentura

Porovnejte nabídky