kliknutím aktivujete zoom
načítám...
Nenašli jsme žádné výsledky
otevřená mapa
Pohled Cestovní mapa Družice Hybridní Terén Moje lokace Celá obrazovka Předch další

0 Kč - 50 000 000 Kč

Další možnosti vyhledávání

0 Kč - 100 000 Kč

Další možnosti vyhledávání
Našli jsme 0 Výsledek. Zobrazit výsledky

Estate.cz » ARCHITECT+ » Obrazová zpráva o stavu české architektury

Obrazová zpráva o stavu české architektury

Praha kniha
Foto: PROSTOR – AD
Každoroční zpráva o stavu české architektury uzřela světlo světa v letošním květnu. Neúnavná vydavatelka Dagmar Vernerová jejím sestavením tentokrát pověřila Ondřeje Chybíka ze studia Chybík+Krištof. Kniha je tradičně kurátorským výběrem autora, jeho osobitým pohledem na domácí scénu. Dvaatřicet staveb vypráví každý rok trošku jiný příběh, odlišný nejen různými stavbami, ale zejména osobitostí zvoleného klíče.

Česká architektura 2021 – 2022

Autor: Ondřej Chybík

Grafické řešení: Bohumil Vašák / Studio Najbrt

Vydal: Prostor – architektura, interiér, design, o. p. s., 2023

Stran: 176

Foto: Česká architektura 2021 – 2022

Každá ročenka je tak jakýmsi osobním vyznáním, podtržením tématu, který u autora v danou dobu nejvýrazněji rezonuje. Ondřej Chybík se rozhodl absolutně rezignovat na rodinné domy – druhdy pilíř domácí tvorby, čehož důkazem jsou i úspěchy této typologie v českých architektonických anketách – a svoji pozornost upřel spíše na stavby vznikající (nejen) z veřejných peněz a určených pro širší veřejnost. A podle vlastních slov mezi nimi hledal stavby bez ohledu na měřítko a náklady, ale spíš ty, které mají pro okolní komunitu mimořádný význam. O to víc pak překvapí zařazení tří administrativních komplexů většího měřítka (typicky administrativní centrum Bořislavka, administrativní centrum Telehouse v Praze či nová budova ČSOB v Hradci Králové), které nejspíš ve výběru za rok 2021 – 2022 nešlo opomenout, nicméně kompaktnost Chybíkova výběru poněkud narušují. Stejně jako Ateliér mezi rybníky či punkový „Domek Lesanka“ zaujmou hlavně svým příběhem – těžko je považovat za reprezentativní produkci dané typologie. Každopádně vydavatel ctí autorskou svobodu, koncept/nekoncept, jenž de facto stejně funguje jenom jako autorova svého druhu „autocenzura“ – ze zvoleného klíče může kdykoliv ustoupit a vybočit podle vlastní vůle.

Autor však přiznává, že veřejný investor byl jen jedním z kritérií výběru, primárně hledal hlavně „kvalitní architekturu“. Výsledný výběr třiceti dvou staveb, podle limitu stanoveného vydavatelem, je nakonec jakýmsi úzkým průzorem, otvorem v oponě, skrze nějž může čtenář nahlédnout na jeviště domácí architektonické scény. Přesto jej lze označit za inspirativní. V Chybíkově výběru se tak objevují nejen cenami ověnčené stavby známé kupříkladu z České ceny za architekturu, ale i o něco méně známé či méně efektní budovy či instalace, které rozhodně stojí za pozornost čtenáře – a díky svému charakteru – i případného návštěvníka/uživatele.

V tradičním rozhovoru, v němž autor přibližuje úskalí i vlastní přístup k tvorbě publikace (v aktuálním vydání interview vedl Adam Štěch), pak Ondřej Chybík přiznává, že jeho „neomezený“ výběr by zahrnoval kvalitních staveb „klidně dvě stě“, což zní z pohledu zasvěceného čtenáře jako velmi optimistické tvrzení. Pokud bychom uvažovali o cílové skupině ročenky v mnohem širších souvislostech a publikaci samotnou etablovali jakožto šiřitele architektonické osvěty mezi nejširší veřejnost, dalo by se tento odvážný názor přijmout, nasadíme-li však kritické brýle, buďme rádi za finální tři desítky.

Ročenka 2021 – 2022 ale může být bezpochyby velmi dobrým krokem směrem ke starostům, zastupitelům, samosprávám či kompetentním pracovníkům kulturních a veřejných institucí, jejichž investiční akce, zpracované kvalitními architekty do podoby signifikantních staveb, získají cennou „nálepku“ zařazení mezi dvaatřicet nejzajímavějších staveb svého druhu v celé republice. Autor sám se k této myšlence v rozhovoru hlásí, z hlediska dlouhodobé snahy o kultivaci (nejen) regionální scény se jedná bezpochyby o krok správným směrem.

À propos – regiony. Mapa publikovaných realizací, užitečná a nezbytná to součást publikace, ukazuje, že českému stavebnímu umění vybranému na základě autorova klíče se daří „na východ od Pražského poledníku“ – území na západ od pomyslné spojnice mezi Markvarticemi a Českými Budějovicemi zeje na mapě prázdnotou. Obecně bývají Západní Čechy v ročenkách Popelkou a jen těžko vinu připisovat regionální příslušnosti jejich autorů. Západní třetina území, zdá se, architektuře příliš nepřeje. To ale není komentář k autorově výběru, spíš podnět k podrobnější analýze toho, co ročenka svým obsahem (v tomto případě mimoděk) sděluje.

Cennou zprávu podávají i její černobílé stránky: přehled soutěží za uplynulé období, výběr důležitých událostí či knih, jež by neměly uniknout pozornosti přátel české architektury, pokaždé vybrané jinou osobností pohybující se v těchto kulisách.

Grafickou úpravu knihy mělo tradičně na starosti Studio Najbrt. Vydání zaujme atraktivní obálkou a ilustracemi – pojmout „tradiční“ publikaci „nově“, ale neuhnout od zvoleného rámce není jednoduché.

Celkově je ročenka možná o něco odvážnější než ty předchozí – méně konceptuálně svázaná, ale přesto do jisté míry objevná. „Chybíkův výběr“ ale každopádně za zhlédnutí stojí.

Autor: Matej Šišolák

Líbil se vám článek? Podělte se o něj se svými přáteli:

Čtěte také

Nad hladinou

Budova polytechnických dílen levitující nad podstavcem městské galerie. Zatímco umění zůstává

Nad hladinou

Budova polytechnických dílen levitující nad podstavcem městské galerie. Zatímco umění zůstává

BYZNYS & REALITY
LIFESTYLE
ROZHOVORY
ARCHITEKTURA & DESIGN
Estate Awards
O portálu
O magazínu Estate
Reference
Premium Media Group
Kontakt
Všeobecné obchodní podmínky
Zásady ochrany osobních údajů
Spravovat souhlas s nastavením osobních údajů

Sociální média

© 2021 All rights reserved​

Made by RomanJelinek.cz | full servisová marktingová agentura

Porovnejte nabídky