kliknutím aktivujete zoom
načítám...
Nenašli jsme žádné výsledky
otevřená mapa
Pohled Cestovní mapa Družice Hybridní Terén Moje lokace Celá obrazovka Předch další

0 Kč - 50 000 000 Kč

Další možnosti vyhledávání

0 Kč - 100 000 Kč

Další možnosti vyhledávání
Našli jsme 0 Výsledek. Zobrazit výsledky

Estate.cz » Byznys & Reality » Byt jako investice na Airbnb: Je už pozdě?

Byt jako investice na Airbnb: Je už pozdě?

Zdroj/foto: Airbnb
AirBnB se bleskově stalo z alternativního start-upu regulérním byznysem, který navíc i přes pokusy o regulaci stále masivně roste. Jen za loňský rok vzrostl počet zprostředkovaných nocí v nemovitostech registrovaných do této služby o 61 %. Leží ale opravdu v jednom z pionýrů sdílené ekonomiky investiční potenciál, který by stál za pozornost?

Připravil: Lukáš Vincent

Jako turista tu platformu musíte milovat. Pokud je to váš šálek čaje a dáte si práci s výběrem, abyste si pro pobyt ve v dané destinaci zvolili zázemí dle vašeho vkusu, jen obtížně můžete jako turista do místa zapadnout lépe. Z opačné perspektivy, tedy z pohledu místních stejnou platformu pravděpodobně nenávidíte a jako investor jste někde mezi těmito dvěma póly. Buď jste objevili zlatou žílu, která nakopla výnosnost vaší nemovitosti, nebo se vám naopak nepodařilo koně jménem Airbnb osedlat a nízká procenta nárůstu výnosů nevypadají jako dostatečná protihodnota za problémy, které s poskytováním krátkodobých nájmů máte. Oboje je možné. Faktem je, že Airbnb stále roste, v Praze dokonce nejvyšším tempem z turistických metropolí Evropy a loni už každá sedmá noc, kterou turista strávil v Praze, byla pod střechou samozvaného hoteliéra nabízejícího své služby pod záštitou tohoto start-upu ze San Francisca.   

14,7 % trhu a k tomu vyhlídky na další růst

Praha je magnet a jeho síla stále roste. Bezpečné město ve středu Evropy se stále – pro většinu západních turistů – střídmými cenami přitahuje v těchto ekonomicky příznivých letech rok od roku více turistů. Pražské hotely hlásí více než devadesátiprocentní vytíženost, vítězem s největším přírůstkem hostů je však někdo jiný. Platforma na zprostředkování krátkodobých pronájmů Airbnb. Ta podle dat společnosti Colliers a její studie provedené společně s Hotelschool The Hague vykázala za loňský rok nárůst zprostředkovaných nocí o 61 % a loni tak v Praze turisté skrze Airbnb strávili 1,78 milionu nocí při průměrné ceně 75 euro za noc. Podíl Airbnb na pražském trhu s ubytováním tak vzrostl o téměř polovinu na 14,7 procenta. Praha tak rychlostí růstu na platformě Airbnb překonala podle Colliers další turistická centra jako Londýn, Paříž, Berlín nebo Madrid, které rostly o třetinu až dvě pomaleji. 

Byznys kolem byznysu

Byty na AirBnB přinášejí meziročně oproti tradičnímu dlouhodobému nájmu až dvou či dvouapůlnásobné zhodnocení. Všeobecný úzus zní, že krátkodobé nájmy jsou v průměru asi o polovinu výnosnější než ty dlouhodobé. Záleží samozřejmě na dispozicích nemovitosti a její lokaci, stejně jako na někdy obtížně vyčíslitelných vícenákladech. Podle Colliers jsou v Praze více než polovičním podílem nejžádanější jednopokojové byty a to především v centru města nebo na Žižkově, Vinohradech či na Smíchově. Pokračující boom Airbnb zároveň vytvořil podnikatelský sektor navázaný na platformu. Více než polovina vlastníků nemovitostí zapojených na Airbnb nabízí tři a více nemovitostí. Zároveň se vyrojily služby, které majitelům nemovitostí slibují, že se o využití skrze Airbnb postarají prakticky na klíč, tedy od cenotvorby a získání klienta, přes jeho ubytování až po eventuální asistenci a úklid. Trendu, kdy si investoři kupují v nových rezidencích více bytů a ty se záhy objevují na turistických serverech si všimli i developeři a začínají na základě toho některé své projekty vybavovat recepcí, které správu bytů zásadně usnadňuje.  Zároveň se ale ukazuje, že tento typ správu usnadňujících služeb může zásadně říznout do výnosu. „Přes sliby, které jsme od agentury dostali, jsme po šesti – z hlediska turismu asi silnějších – měsících na ekvivalentu průměrného nájmu a uvažujeme co dál,” konstatuje Ondřej, který pronajímá byt 2+kk v pražských Nuslích. 

Trn v oku

Jako se Airbnb stalo předmětem řady podnikatelských záměrů, dostalo se i do zorného pole politiků. Podle některých expertů je totiž dedikace části bytů na krátkodobé pronájmy jedním ze spoluviníků nedostatku bytů na pražském trhu a proti z jejich pohledu nelegální a neregulované konkurenci se bouří i hoteliéři. Především v centru metropole Airbnb byty prakticky vyhnaly trvalé nájemníky a silně tak přispívají k vylidňování například Starého města. Z těchto důvodů roste tlak na regulaci platformy, které po počátečním ostychu Airbnb opatrně vychází vstříc. Lze tak předpokládat, že i kdyby se nenaplnili nejradikálnější plány v podobě zákazu plnoformátového podnikání, přijde v následujících letech nějaká forma daně či poplatků, která dále sníží výnosy z tohoto typu aktivit. S rostoucí konkurencí na trhu je tak zjevně třeba z hlediska investora zvážit, jaký zájem jeho nemovitost může přitáhnout a zda se starosti z krátkodobých pronájmů plynoucí, vyplatí. Dosavadní čísla vypadají víc než slibně. „Je jasné, že ve velkých městech služba Airbnb přetrvá a stává se z ní významná alternativa k tradičním hotelům. Díky Airbnb mají hosté daleko větší výběr, navíc jim ve srovnání s hotely nabízí dostupnější možnosti ubytování,“ uzavírá Marc Finney, ředitel oddělení Hotel & Resorts Consulting společnosti Colliers International.

Výkřiky:

Airbnb v Praze roste nejvyšším tempem z turistických metropolí Evropy. V roce 2017 každá sedmá noc, kterou turista přenocoval v Praze, strávená pod střechou nemovitostí zapojených do AirBnb. 

V Praze loni turisté skrze Airbnb strávili 1,78 milionu nocí při průměrné ceně 75 euro za noc.Estate.cz

Estate.cz

Autor: Lukáš Vincent

Líbil se vám článek? Podělte se o něj se svými přáteli:

Čtěte také

BYZNYS & REALITY
LIFESTYLE
ROZHOVORY
ARCHITEKTURA & DESIGN
Estate Awards
O portálu
O magazínu Estate
Reference
Premium Media Group
Kontakt
Všeobecné obchodní podmínky
Zásady ochrany osobních údajů
Spravovat souhlas s nastavením osobních údajů

Sociální média

© 2021 All rights reserved​

Made by RomanJelinek.cz | full servisová marktingová agentura

Porovnejte nabídky