kliknutím aktivujete zoom
načítám...
Nenašli jsme žádné výsledky
otevřená mapa
Pohled Cestovní mapa Družice Hybridní Terén Moje lokace Celá obrazovka Předch další

0 Kč - 50 000 000 Kč

Další možnosti vyhledávání

0 Kč - 100 000 Kč

Další možnosti vyhledávání
Našli jsme 0 Výsledek. Zobrazit výsledky

Estate.cz » Rozhovory » Stanislav Hanák: Komplexnost nás posouvá vpřed

Stanislav Hanák: Komplexnost nás posouvá vpřed

Zdroj/foto: Ondřej Pýcha
Firem, jenž se dědí z generace na generaci je mnoho, ale jen málo z nich dokázalo navázat na prvorepublikovou tradici a vypracovat se až do pozice jednoho z největších výrobců kompletních interiérů na českém trhu. Jedním z nich je společnost Hanák Nábytek z Popůvek u Kojetína, která letos slaví jubilejní třicáté výročí od znovuobnovení tradice. Veronika Hanáková, která do společnosti nastoupila před dvěma lety, je zástupkyní již čtvrté generace firmy, jíž přebírá od svého otce Stanislava Hanáka. Od něj podle svých slov získala i zkušenosti a dovednosti potřebné k vedení společnosti. Kontinuita rodinné historie a tradice je tak zachována.

Vaše firma velmi lpí na tradicích. Jakým způsobem se vaše předává řemeslo dalším generacím?

SH: Máte pravdu, na tradicích nám mimořádně záleží. Vše začal můj dědeček Josef Hanák, který se se svou živností propracoval mezi prvotřídní výrobce nábytku té doby. Tuto zkušenost postupně předával mému otci a ten ji předal zase mně. Právě díky silnému vztahu k tradici jsme se rozhodli v roce 1990 oživit výrobu v původních dílnách mého dědy. Pozornost jsme zaměřili na principy, které ctil, tedy na kvalitu a nadčasový design. Od samého začátku bylo jeho cílem vybudovat samostatnou firmu bez subdodávek, tedy firmu, která bude kráčet vlastní cestou. Do procesu byla postupně zapojena celá rodina.

Jak jste se vyrovnali s přerušením podnikání během totality?

SH: Můj otec postupně předával svou lásku ke dřevu celé rodině. I přes to, že došlo v rodinném podnikání k menší pauze a nebylo možné ihned navázat na původní cestu, tato láska nám v rodině zůstala. Díky ní jsme se poté rozhodli osamostatnit a obnovit vlastní podnikání. Začalo se od nuly, téměř bez prostředků, ale zato s velkou trpělivostí a odhodláním. Naše původní malá rodinná firma se postupem času vypracovala mezi špičky ve svém oboru, stejně jako tomu bylo v době mého otce, Josefa Hanáka.

Bylo rodinné předávání firmy v plánu od začátku?

SH: Myslím, že něco takového se vlastně nedá předem naplánovat. Když už to ale vyjde, pak je v rodinné firmě nejdůležitější vybrat vhodného nástupce, který společnost dál zodpovědně povede, a pokud možno ji i pozvedne pro další generaci.

VH: Rodiče mě nikdy k ničemu nenutili, a to je podle mého názoru rozhodující. Pokud vás někdo tlačí do věcí, které dělat nechcete, okamžitě si k nim vytvoříte odpor. Rodiče nechávali věcem volný průběh a postupně mě seznamovali s řemeslem a rodinným podnikáním, takže jsem si k němu našla cestu.

Máte už nyní nějaký plán do budoucna, který zajistí, aby si firma i nadále udržela rodinný koncept?

SH: V budoucích generacích bych rád, stejně jako to dělal můj dědeček u táty, pěstoval lásku k řemeslu, zodpovědnost vůči rodině, ale i vůči klientům a zaměstnancům. Věřím, že všechno ostatní přijde samo, jako to bylo u mě. Když vyrůstáte v nastíněných hodnotách, máte to v sobě stejně tak nastavené.

Kolik členů rodiny je ve firmě aktuálně zaangažováno? Do jaké míry připouštíte pomoc třetích stran, profesionálních manažerů či odborníků?

VH: Aktuálně ve firmě působí prakticky celá rodina. Děda s babičkou, táta s mámou, já s přítelem a brigádně i mladší bratr. Koncept rodinné firmy má svá negativa i pozitiva, je ale důležité, aby pozitiva převládala, jinak se vám může podnikání zhroutit během okamžiku. Každý musí znát svou roli ve firmě, uvědomovat si svou odpovědnost a znát své poslání. Mezi naše zaměstnance již profesionálové patří, máme skvělé týmy lidí s dlouhodobými zkušenostmi, kteří znají kulturu naší společnosti.

Kdo má dnes ve společnosti hlavní slovo? Jak se podílí na vedení či strategických rozhodnutí starší generace rodiny? 

SH: Stejně jako asi v každé rodinné firmě, i u nás bylo nejnáročnější postupně vybudovat strukturu klasického firemního řízení, kdy jsou na důležitých pozicích i nerodinní příslušníci. Firmu ale i nadále vedu já, přičemž mojí hlavní zodpovědností je činit veškerá strategická rozhodnutí. Můj otec se dnes věnuje designu a poradenství v oblasti inovací.

Jak vnímáte svoji cílovou skupinu? O které typy nábytku jeví největší zájem?

SH: Jsou to především lidé, kteří se dokážou orientovat v moři nabídek všemožně výhodných nákupů, kterými je dnes trh zaplaven. Naši zákazníci umí ocenit kvalitu produktů i služeb, které s nimi souvisí.

Jaké zakázky tvoří největší podíl vašeho podnikání?

SH: Určitě individuální zakázky, které se soustředí na vybavení celého domu či bytu naším nábytkem, včetně interiérových dveří. Ty tvoří dnes už více jak polovinu z celkového obratu firmy.

Spolupráce s developerskými společnostmi je důležitou součástí Vašeho podnikání, jaký projekt byl pro vás v tomto ohledu zásadní? 

VH: Spolupráce s developery nám funguje skutečně velmi dobře, a to ať už se jedná o interiérové dveře či nábytek nebo obojí dohromady. Určitě bych ráda zmínila projekt Unicity Plzeň, kam jsme dodávali 202 kompletně vybavených nájemních bytů na klíč. Vybavení se týkalo nejen nábytku, ale také dekorací a dalších doplňků, byty totiž měly být připravené okamžitému nastěhování. Podobně komplexní službu pro developery na trhu nenabízí téměř nikdo.

Máte prodejny po celé Evropě – jedná se o distribuci nebo vlastní pobočky?

SH: Jedná se o obchodní zastoupení, kdy jsou všichni majitelé a jejich zaměstnanci povinni dodržovat námi stanovené podmínky a požadavky zakotvené ve smlouvách. V případě porušení některého z bodů rozvazujeme spolupráci nebo z porušení vyvozujeme důsledky. Největší showroom máme v Praze v Čestlicích. Hanák Forum je navíc největší interiérové studio v České republice, najdete tady tři patra vzorových bytů a nejnovější interiérové kolekce.

Které země či trhy jsou pro vás nejdůležitější?

SH: V tomto ohledu neděléme rozdíly. Podobně jako je pro nás důležitý každý klient, který k nám přijde, jsou pro nás důležité i všechny světové trhy. Nicméně jakožto česká firma stále nejvíce prodáváme u nás, v České republice.

Vnímáte nějaké národní rozdíly ohledně preferencí určitého typu nábytku?

VH: Samozřejmě, například v Americe nebo Rusku preferují v jistých aspektech odlišný styl bydlení než u nás. Sází se tam na hodně zdobné a atypické prvky. Populární jsou tam třeeba exotická dřeva, kterým český trh zatím není tolik otevřený. U nás klienti stále preferuje spíše elegantní a minimalistické materiály i barvy, jako je bílý lak v lesku a přírodní dýhy, dub či jasan. Do obliby se letos dostává také matný antracitový lak, který umíme díky nejmodernějším technologiím nabídnout v té nejvyšší kvalitě povrchové úpravy.

Jak se za dobu, co je společnost na trhu proměnily potřeby a požadavky zákazníků na vybavení domácnosti?

VH: Důležitou roli v dnešní době hraje zejména rychlost a kvalita, a to nejen nábytku, ale také služeb. My nabízíme kompletní řešení interiéru pro klienta na jednom místě s profesionálním týmem architektů a designérů. Tím šetříme zákazníkům spoustu času, který je pro nás všechny tak důležitý. V poslední době také vnímáme, že se klienti pomalu začínají víc zajímat o původ materiálů a zpracování, za což jsme velmi rádi.

SH: To je pravda, velkou změnou prošel zejména přístup k materiálům a zpracování z pohledu zdravotní nezávadnosti. Této problematice se věnujeme opravdu hodně a dlouho, nakupujeme výhradně materiály nejvyšší možné kvality. Velkou roli z pohledu dopadů na zdraví klientů zde hraje též opracování a dokonalá povrchová úprava nábytkových dílů.

Nakolik jsou pro vás podstatné trendy? 

SH: Samozřejmě sledujeme všechny aktuální trendy nejen ve výrobě nábytku, ale i v jiných oblastech. Kromě designu je pro nás ale při navrhování nových modelů vždy podstatné, aby perfektně plnily svou funkci. Toho dosahujeme kombinací našich znalostí, zkušeností, nových technologií a toho, co je pro nás vůbec nejdůležitější, tedy potřeb klientů.

Jakou roli hrají ve vašem byznysu technologické inovace? 

SH: Co se týče technologií snažíme se zachytit, nakoupit a pak plně zvládnout vždy to nejmodernější a nejlepší, co se na trhu objeví a co zapadá do celkové koncepce naší firmy. Z posledních technologií můžeme jmenovat linku na povrchovou úpravu matných, vodou ředitelných nano laků s finálním vytvrzením pod UV lampami. Zde dosahujeme vynikajících výsledků na poli ekologické výroby, ale i na poli kvality povrchů.

Které kolekce jsou pro vás klíčové a proč?

SH: V posledních pěti letech se soustředíme na rozvoj divize výroby šatních skříní, ložnic a interiérových dveří. To samozřejmě neznamená, že nerozvíjíme již zavedenou nabídku v sortimentu jako jsou kuchyně, obývací pokoje nebo koupelny. Skoro každý rok i zde uvádíme na trh nové modely nábytku s inovativními prvky, které zlepšují celkový ergonomický komfort z pohledu klienta.

Kolik kolekcí ročně navrhnete? 

SH: Rok od roku se jejich počet liší. Obvykle přicházíme na trh s jedním až dvěma úplně novými modely. Těší mě, že naprostá většina našich novinek má dlouhou životnost.

Jakým směrem se designově či obchodně plánujete vydat v dohledné budoucnosti? 

SH: Krátkodobý plán je uzpůsoben současné situaci, potenciálně mohou opět nastat komplikace jako karanténa nebo nedodávka materiálů či jiných komponentů. Proto již v březnu vzniklo několik možných scénářů, jak v těchto případech postupovat. Pokud by znovu nastala nějaká neočekávaná situace, budeme mít vše pod kontrolou.

Zmínil jste pandemii, jak konkrétně zasáhla vaši společnost a jak se s jejímu důsledky vyrovnáváte? 

VH: Jednoho dne se probudíte a zjistíte, že budete muset zavřít všech pětatřicet showroomů v České republice. Následně se přidává Slovensko a poté zahraničí. Tento stav pro nás rozhodně nebyl ničím příjemným. Všichni naši prodejci ale fungovali online a snažili se dokončit rozdělané zakázky, protože jsme cítili velkou zodpovědnost vůči klientům.

SH: V této nelehkého době byl pocit bezpečí a kvalitního domova pro nás všechny zásadní. Toho jsme se také drželi. Kdyby však musely být showroomy zavřeny déle, bylo by to nejen pro nás mnohem náročnější. Naštěstí jsme nebyli nuceni zavřít výrobu a celou situaci se nám podařilo zvládnout.

Máte pocit, že pandemii lze porovnat například s krizí v letech 2008-2009? 

SH: Zatím se to porovnávat nedá, momentálně není čeho se chytit. Tahle situace je pro nás všechny naprosto nová. Mohou se začít ještě více prolínat a sčítat problémy nabídky a poptávky, nastupující hrozba inflace, půjčky státu, obcí a mnoho dalšího. Myslím si, že tahle krize má díky možné panice a následným chybným rozhodnutím velký potenciál. Je proto důležité lidi spíš uklidňovat než denně strašit narůstajícím počtem nakažených. Každá situace má řešení a my jsme připraveni jí čelit

Plánujete v rámci letošních oslav třicátého výročí něco speciálního? 

SH: Nikdy jsme žádné velké oslavy nedělali. Svou pozornost soustředíme na práci a vývoj. Oslavy, které byly letos poprvé od našeho založení v plánu, nám zmařila pandemie. Stojíme nohama pevně na zemi, i proto jsme se rozhodli především z bezpečnostního hlediska několik akcí odložit. Na podzim bychom chtěli veřejnost více seznámit s naším příběhem a cestou, kterou jsme za ta léta ušli. Spíše se ale budeme věnovat restrukturalizaci a podpoře našich obchodních partnerů.

Autor: Nikol Pavlíčková

Líbil se vám článek? Podělte se o něj se svými přáteli:

Čtěte také

BYZNYS & REALITY
LIFESTYLE
ROZHOVORY
ARCHITEKTURA & DESIGN
Estate Awards
O portálu
O magazínu Estate
Reference
Premium Media Group
Kontakt
Všeobecné obchodní podmínky
Zásady ochrany osobních údajů
Spravovat souhlas s nastavením osobních údajů

Sociální média

© 2021 All rights reserved​

Made by RomanJelinek.cz | full servisová marktingová agentura

Porovnejte nabídky