Osobnosti

Petr Holič: Polovina letů je na první pohled nerealizovatelná. My se však umíme dívat jinak

Petr Holič: Polovina letů je na první pohled nerealizovatelná. My se však umíme dívat jinak
28.10.2021

Společnost CTR Atmospherica Aviation, a. s., nabízí služby privátního letectví a patří mezi absolutní špičku ve svém oboru. Díky nadstandardním službám posouvá cestování na novou úroveň, a jak potvrzuje pan Petr Holič, působící na pozici Head of Sales, svým klientům dokážou zajistit let téměř okamžitě a kamkoliv. Usednutí do sedadel letadel jejich flotily tak nepřináší pouze komfortní cestování, ale současně luxusní zážitek do posledního detailu.

Vaše společnost CTR Atmospherica Aviation, a. s., provozuje privátní letecké služby již více než 15 let. Jaké nejzásadnější změny za tu dobu proběhly?

Před těmi 15 lety jsme začínali se dvěma piloty a jedním letadlem. Aktuálně jsme ve stadiu, kdy máme čtyři vlastní letadla a jedno letadlo provozujeme pro majitele, který nám jej svěřil. Co se personálního vývoje týká, momentálně v našem týmu pracuje více než padesát lidí a pořád se rozšiřujeme. Za poslední 3 – 4 roky společnost překotně vyrostla a vlastně jsme se tak trochu stali obětí vlastního růstu, vlastního úspěchu. Dostali jsme se do růstového krizového stadia, kde se práce dělá tak, jako bychom měli stále jen dvě letadla a dvacet lidí v týmu, ale reálně jsou ta čísla násobně větší. Tato zkušenost nás ale neuvěřitelně posílila a nyní usilovně pracujeme na nových strategiích.

Dokážete říct, o kolik procent se za tu dobu zvýšil zájem o privátní letecké služby?

Konkrétně v naší společnosti CTR Atmospherica Aviantion, a. s., to je za poslední tři až čtyři roky minimálně osmdesátiprocentní nárůst. Je to i tím, že jsme se dostali více do obecného povědomí, rozšířili jsme flotilu letadel a spolupracujeme s největšími brokerskými domy v Evropě, které využívají naše letadla pro své klienty. A určitě to bylo také tím, že se společnost zaměřila čistě na komerční provoz.

Které letadlo bylo ve vaší flotile úplně první?

Bylo to letadlo Diamond D42 Twin Star, to bylo ještě vrtulové letadlo.

Z kterých letadel se vaše flotila skládá nyní?

Přešli jsme na čistě proudová letadla na privátní jety, které jsou několikanásobně rychlejší. Momentálně máme ve svém portfoliu Cessnu Citation Mustang, což je letadlo pro čtyři pasažéry. Dále Phenom 300 od výrobce Embraer, to je letadlo nejnovější, z roku 2018, jde o sedmimístné letadlo. Dále vlastníme dva Hawkery 900 XP, to jsou devítimístná letadla, a pro soukromého majitele provozujeme devítimístný Challenger 300, který využíváme i pro komerční lety. Posádky našich letadel tvoří vždy dva piloti a ve vybraných letadlech flotily je posádka doplněná hosteskou, která zajišťuje povinnosti letušky včetně kompletního palubního servisu.

Máte teď v nejbližší době v plánu flotilu rozšiřovat?

Ano, letos jsme objednali dvě nová letadla. Objednali jsme letadlo typu Embraer Phenom 300E, což je nová generace již zmíněného Phenoma 300. Je to ultramoderní letadlo s lepším doletem a luxusnějším interiérem. A ještě letos dojde k rozhodnutí, jak rozšířit flotilu hawkerů o midsize jet, o velké letadlo s dlouhým doletem. Zde budeme mít plně vybavenou galley, kde bude například i konvektomat a další přístroje, abychom byli schopni na palubách poskytovat ještě kvalitnější catering.

Vaší domovskou základnou je Letiště Václava Havla. S kterými dalšími letišti v Česku operujete?

Naše domácí základna je Terminál 3 na Letišti Václava Havla. A kromě toho v Česku operujeme více méně se všemi letišti, která jsou vhodná pro byznys jety. To znamená Brno, Pardubice, Karlovy Vary, České Budějovice a další. V zahraničí se velmi často pohybujeme v oblasti Španělska, Spojeného království, Francie, Německa a Švýcarska. Ve Švýcarsku a v Německu je taková naše druhá domovská základna, kde máme i servisy na některé z typů našich letadel.

Dokážete porovnat situaci v privátním letectví u nás a v zahraničí?

Musím říct, že jsem až překvapený. Před čtrnácti dny jsem byl v Moskvě na velkém leteckém veletrhu a jeden z ruských brokerů se mě ptal, co je zvláštního na České republice, protože v Česku je registrovaných víc než 30 provozovatelů privátních letadel, ale v celém Rusku jich je 28. U nás prostě létá mnohem větší množství provozovatelů než třeba právě v Rusku. Ruské firmy jsou samozřejmě mnohem větší než u nás, mají větší flotily. Ale rozdíl je v tom, že ony prakticky neoperují v Evropě, takže pro nás je Rusko a bývalá Ruská federace, to znamená i jižní státy typu Kazachstán a ostatní okolo, také velmi důležitým zdrojem klientů, které jsme schopni přepravit po celé Evropě.

Čím se vaše společnost odlišuje od konkurence?

Klademe velký důraz na kvalitu služby na palubě. Naším cílem je, aby jídlo, které na palubě podáváme, vždy bylo z lokálních surovin té nejvyšší kvality. Vyhýbáme se klasickým letištním cateringům. V Praze máme cateringovou společnost, která je absolutní špičkou a pracuje s českými farmářskými výrobky. Mimo Českou republiku se snažíme vždy vyhledat kvalitního dodavatele, například ve Španělsku najímáme zásadně španělské cateringové společnosti, které mají opravdu prvotřídní produkty, například masa a sýry. Jsme flexibilní. Od konkurence se také odlišujeme tím, že jsme schopni reagovat téměř okamžitě a uskutečnit lety i v ten samý den, kdy přišla poptávka.

Jaké jsou hlavní důvody, proč se lidé rozhodnou létat s privátní společností?

Jsou to zejména tři věci. První je flexibilita, která klientovi dává mnohem větší svobodu. Nezáleží na tom, jestli se meeting protáhne o hodinu nebo dvě, stačí nám zavolat a my odlet posuneme. Druhá věc je samozřejmě soukromí. A obrovský důraz klademe na diskrétnost. Samozřejmě velkou výhodou je i rychlost a to, že klienta dopravíme nejblíže požadované destinaci, protože jsme schopni letět (teď to přeženu) i na malé sportovní letiště.

Veřejná letecká doprava byla jedním z oborů, který byl negativně poznamenán pandemií. Platí to i pro privátní služby?

Právě naopak.

Jak to?

Naše letadla byla uzemněna v roce 2020 na více než dva měsíce, ale vlastně díky tomu, že klasická letecká doprava se ještě doteď nezvedla z kolen, na která byla sražena, jsme následně akvírovali velké množství nových klientů z řad podnikatelů, kteří standardně létali first class nebo byznys class – a najednou nemohli. Začali tedy využívat naše byznys jety, které jim cestování v mnohém usnadnily.

V čem konkrétně?

Covid restrikce byly a stále jsou často nevyzpytatelné a my jsme schopni zařídit vše za klienta. Dokážeme zajistit všechny potřebné dokumenty, orientujeme se ve stále měnících se pravidlech, kam se smí nebo nesmí cestovat, a klient se tím vůbec nemusí zabývat. S námi navíc nečeká se sto padesáti lidmi na odlet, provedeme naše klienty letištěm bez čekání, takže se i tím eliminuje možnost nákazy. Cestující vyzvedne u letadla auto, doveze je na terminál, tam projdou pasovým odbavením a pak jdou přímo do taxi nebo i do limuzíny, kterou mají objednanou. Naši klienti mají zkrátka stoprocentní pohodlí, cestují bez stresu.

Kromě nových zákazníků je ve fungování vaší společnosti nějaký rozdíl mezi obdobím před pandemií a po pandemii?

My jsme se naučili jednu věc, která je podle mě klíčová, a to je organizování letů opravdu na poslední chvilku. Před pandemií klienti neměli obavy z toho, že se jim z ničeho nic uzavře možnost odcestovat do konkrétní země, takže plánovali lety poměrně dlouho dopředu. Za pandemické situace to ale často nejde a klienti poptávají lety na poslední chvíli. Musíme být tedy extrémně pružní, mít skvělé vztahy s řízením letového provozu, provozy a s pozemním personálem na různých letištích, aby nám umožnili se někam dostat. A samozřejmě musíme být ochotni pracovat prakticky nonstop, protože jsou věci, které se musí řešit třeba přes noc.

Myslíte si, že pandemie ovlivnila celkové vnímání privátního letectví?

Řekl bych, že ano. Pandemie reálně celosvětově lehce ustupuje, ale návrat k tomu klasickému létání tady ještě pořád neprobíhá. A z vlastních zkušeností víme, že rozhýbat uzemněnou flotilu je extrémně náročný proces. Legislativa, velký výdej financí na oživení letadel, servisní úkony, znovu proškolení pilotů. V takovéto situaci je tedy privátní letectví více vyhledáváno, dostává se více do povědomí a mnoho lidí tuto službu už vnímá jinak. Také se snížila průměrná cena byznys jet letů, více se přiblížila first class travelu.

V nabídce vašich služeb je i management provozu letadla, což je služba pro ty, kteří si chtějí koupit vlastní letadlo nebo jej již vlastní. Kolik takových klientů máte?

CTR Atmospherica Aviation, a. s., má aktuálně jedno letadlo, které provozuje pro jiného majitele. Tento zákazník s námi létal a oblíbil si jednu z našich posádek. Poté nás oslovil s poptávkou managementu letadla a my jsme mu pomohli zprostředkovat nákup i provozovat letadlo jako takové. U provozování letadel pro jiné majitele je především nutné najít balanc v dostupnosti. Dokázat zkombinovat požadavky majitele s komerčními lety. Je to tedy náročnější na koordinaci.

K dnešnímu dni vaše společnost nalétala zhruba 11 000 letů. Kolik letů to je ročně?

Přibližně se pohybujeme v rámci 1000 až 1100 letů za rok. Ale samozřejmě toto číslo stále roste, dost to závisí i na dostupnosti letadel. Na trhu je aktuálně opravdu veliká poptávka po privátních letech. Třeba během léta jsme zaznamenali místa, kde letadla nebyla na trhu a klienti měli bohužel smůlu, protože zkrátka nebylo s kým letět. A to se bavíme o klientele celé Evropy, kdy brokeři volali, jestli se nám tam nevejde ještě jeden let. Nevejde. Máme velmi striktní normy pro piloty, zejména kvůli bezpečnosti. Bezpečnost letů je jeden z velmi klíčových benefitů naší společnosti. Pokud vím, jsme totiž jediná společnost, která piloty přezkušuje dvakrát ročně na trenažérech, přitom ze zákona je povinnost zkoušek jen jednou ročně.

Jaký typ klientely vaše služby nejčastěji využívá?

Byznysmeni, podnikatelé, tedy velké společnosti, které vozí svoje top manažery. Dále samozřejmě movitá klientela, která se například pohybuje mezi vlastními nemovitostmi v rámci Evropy.

Pokud byste měl srovnat procento pracovních letů a letů za dovolenou, co převažuje?

Já si myslím, že to je přibližně 50 na 50. Třeba západní klientela, tedy klienti ze Švýcarska, Německa, Francie a Anglie, jsou převážně byznysmeni, v takovém případě je to spíše o kratších letech za byznys meetingy. Dopravíme klienta na místo určení, počkáme, než skončí, a v ten samý den se letí zase zpět. Toto je majoritní byznys západní Evropy.

Ve vaší společnosti aktuálně pracuje více než padesát lidí. Jaká kritéria jsou důležitá u někoho, kdo chce pracovat v segmentu privátního letectví?

Je to hodně o flexibilitě, hlavně o té časové. Člověk také musí být kreativní a umět hledat řešení i ve zdánlivě neřešitelných situacích. Polovina letů je totiž na první pohled nerealizovatelná a až na třetí nebo čtvrtý pohled zjistíme, že se to všechno postupně vyřešit dá.

Marketing v privátním letectví je určitě specifická disciplína. Jak s propagací pracuje vaše firma?

Marketing je momentálně v rozvojové fázi, ale usilovně na tom pracujeme. Máme webové stránky, profil na Facebooku i Instagramu a podobně. Naši chlapci v pilotních kabinách rádi fotí, tak máme skvělé záběry z cest. Takže na sociálních sítích fungujeme, ale pro nás je to stále spíše o tom, že většinový klient je broker, protože brokeři nám tvoří asi 80 procent veškerého obratu.

Takže se jedná spíše B2B marketing?

Ano, přesně tak. Ale snažíme se firmě vytvářet špičkové jméno, vystavět pevnou brand image. Zaměřujeme se i na zdánlivé maličkosti, například když přistanete v Londýně a prší (takže téměř pokaždé), tak od nás dostanete deštník. Zkrátka snažíme se poskytovat dokonalou službu v každičkém momentu, od prvního do posledního detailu.

Prozradíte nám své vize, které společnost chystá do budoucna?

Budeme se nadále snažit upevnit a rozšířit naši pozici na trhu. Postupně se nám daří dostávat se u těch největších klientů do top pětky provozovatelů v Evropě a tím směrem míříme. Naší vizí je vlastnit flotilu co nejmodernějších letadel, abychom naše služby posouvali neustále dál a byli skutečnou špičkou na trhu.

Tyto stránky používají cookies. Používáním těchto stránek vyjadřujete souhlas s jejich používáním.