kliknutím aktivujete zoom
načítám...
Nenašli jsme žádné výsledky
otevřená mapa
Pohled Cestovní mapa Družice Hybridní Terén Moje lokace Celá obrazovka Předch další

0 Kč - 50 000 000 Kč

Další možnosti vyhledávání

0 Kč - 100 000 Kč

Další možnosti vyhledávání
Našli jsme 0 Výsledek. Zobrazit výsledky

Estate.cz » Rozhovory » Milan Tybus z Quantcomu: Optické datové sítě zvyšují hodnotu bytů i kanceláří

Milan Tybus z Quantcomu: Optické datové sítě zvyšují hodnotu bytů i kanceláří

Milan Tybus
Foto: Quantcom
Stavitel a provozovatel optických datových sítí Quantcom vnímá developery jako partnery. Oslovuje je v rané fázi plánování výstavby domů a kanceláří. V jejich objektech umí postavit datové přípojky až ke koncovým zákazníkům a tím jejich nemovitosti pomáhá zhodnotit. Quantcom sítě v budovách může také spravovat a provozovat. „Na developera tlačí zákazník, kterého dnes už běžně zajímá, jakým způsobem bude jeho byt připojený k internetu. Když máte díky optice kvalitní a stabilní připojení, není problém přistupovat k firemním aplikacím a pracovat z domova stejně jako z kanceláře,“ říká Milan Tybus, který ve společnosti Quantcom vede divizi metropolitních optických sítí Praha.

Vleklá územní řízení, na která si stěžují například developeři, jsou dlouholetým problémem českého stavebnictví. Jak je to v případě pokládání optických sítí?

I nám komplikují život. K tomu se přidává nejednotný výklad pravidel pro stanovování výše plateb za věcná břemena a vysoké poplatky za stavební zábory. Do toho vstupují také nemalé platby za obnovu rozkopaného povrchu, často v neoprávněném rozsahu. Například v Praze jsou tato navýšení tak markantní, že nemůžeme uspokojit požadavky našich zákazníků v méně zastavěných oblastech. Tam prostě nelze dosáhnout návratnosti našich investic.

Můžete uvést příklad?

Vyhláška nám nařizuje, že máme obnovovat povrchy chodníků maximálně do šíře tří metrů. Ale často jsme Technickou správou komunikací (TSK) nuceni obnovit povrch ve větším rozsahu. Toto se nám v poslední době bohužel mnohdy stává i v lokalitách, kde TSK ví, že proběhnou větší rekonstrukce celé ulice. Naše investice do oprav je pak naprosto nesmyslná. Považujeme to za zbytečnou šikanu operátorů. Pokud městské části požadují obnovu povrchů nad rámec vyhlášky, tak by se na ní měly logicky také finančně podílet. Chápeme, že se města snaží zkrášlovat prostředí, v němž žijeme, ale není možné si tyto plány plnit za peníze operátorů. A pak ještě požadovat stále nižší ceny za datové služby.

Kde v Praze teď Quantcom pokládá nejvíc nové optiky? 

Míříme tak trochu všemi směry. Zajímavé jsou nyní Vysočany, kde v bývalém areálu ČKD vznikají nové developerské projekty, ale stavíme i v Holešovicích, Modřanech nebo na Smíchově. Prakticky v každé pražské městské části je oblast, kde bouřlivě rychle vznikají nové čtvrti, ať už je to Rohanské nábřeží, nebo Nákladové nádraží na Žižkově.

Takže ve všech budovách, které v těchto lokalitách vznikají, budou mít majitelé a nájemníci internet připojený přímo k optice? 

Na všechny tyto projekty jsme schopni dosáhnout, protože naše existující sítě kolem nich už procházejí, nebo jsou v rozumné vzdálenosti desítek či stovek metrů.

V jaké fázi výstavby se obracíte na developery, abyste jim připojení nabídli?

Developery se snažíme oslovit jako první, ideálně už během plánování výstavby, tedy ještě mnohem dříve, než se vůbec poprvé kopne do země. Snažíme se o projektech vědět dlouho dopředu, abychom mohli s předstihem plánovat žádosti o územní řízení.

Co developerům, kteří stavějí rezidenční domy nebo kancelářská centra, můžete nabídnout? 

Nabízíme jim spolupráci při projektování sítí, následné realizaci i provozu. V případě bytových domů jim také umíme vybudovat vnitřní strukturu sítě v dané budově, tedy optická vlákna vedoucí až do jednotlivých kanceláří nebo bytů. Nově například jako jedni z prvních na trhu nabízíme i připojení k internetu technologií označovanou jako XGS-PON se symetrickou rychlostí 10/10 Gbps. Tato rychlost bude dostupná ve všech nových developerských projektech, které lze k naší síti připojit. V daných projektech se tedy stáváme investorem komplexního řešení datové infrastruktury. Tyto sítě pak po dohodnutou dobu, zpravidla pěti let, také spravujeme a provozujeme.

Jakou to má výhodu pro developera a případně i pro vlastníka bytu či uživatele kanceláří?

Developer ušetří náklady, protože síť by tam budoval tak jako tak. Tlačí na něj totiž zákazník, kterého dnes už běžně zajímá, jakým způsobem bude jeho byt připojený do sítě. Dobře zasíťované objekty a byty mají větší cenu a dají se lépe prodat. Mimochodem, jedna z věcí, kterou pandemie koronaviru ukázala, je, jak je důležité mít doma kvalitní připojení k internetu. To se v minulosti podceňovalo. Když máte díky optice kvalitní a stabilní připojení, není problém přistupovat k firemním aplikacím a pracovat z domova stejně jako z kanceláře.

Někteří operátoři, kteří do bytových domů sítě zavedou, si pak technologicky zajistí, aby se zákazník mohl připojit jen přes ně. Obyvatelé těchto domů se stávají tak trochu rukojmími dodavatele sítě. 

Bohužel, je to tak. Ale to není náš případ. My naši síť stavíme jako otevřenou kterémukoliv operátorovi. Budoucí vlastník kanceláře nebo bytu si operátora může sám vybrat, nemusí nutně skončit na síti Quantcomu nebo Pe3ny.

Milan Tybus
Foto: Quantcom

Co se stane po oněch pěti letech, kdy vnitřní síť budovy provozujete? 

Za symbolickou jednu korunu ji předáváme družstvu nebo SVJ, kterému objekt patří. Je jen na jejich zvážení, zda se máme o tuto infrastrukturu dál starat, nebo zda si vyberou jiného operátora. Ale musím říci, že za dobu, co to takto děláme, se nám ani v jednom případě nestalo, že by s námi majitelé po pěti letech spolupráci přerušili. Je to tak dobré i pro nás. Nutí nás to být ve střehu a snažit se o zákazníky nepřijít. Když nás po pěti letech zákazníci neopouštějí, víme, že to děláme dobře. 

Quantcom si zakládá na tom, že je flexibilní, co se týče speciálních požadavků firemních zákazníků. V čem umíte být pružnější než velcí operátoři? 

Z pohledu toho, co v Quantcomu dělám, jde třeba o to, že umíme komukoli ze zákazníků, pokud projeví zájem, nabídnout nenasvícenou,pasivní část sítě pro jeho vlastní datový okruh. To můžeme nabízet jen díky tomu, že máme optiky dostatek. Takový klient pak má tato optická vlákna plně pod svojí správou, využívá svoji vlastní technologii a zcela vynechá technologii operátora. Takto pronajímáme vlákna například i velkým nadnárodním operátorům.

Jaké to má pro klienta výhody?

Takový zákazník má síť plně pod kontrolou, sám si řídí její přenosovou kapacitu. Takové řešení jsme nabídli například jedné globální společnosti vyvíjející antivirový software, která potřebuje rychle přenášet velké objemy dat mezi centrálou a datovými centry. Firmy dnes už nechtějí mít důležitá data uložena na svých serverech, ale spíše je ukládají v datacentrech, která jsou chráněna proti všem možným druhům výpadků.

Telekomunikační služby jsou dnes v podstatě komodita – operátoři nabízejí více méně stejný produkt a firemní zákazníci se často rozhodují jen podle ceny. Proč by si měli připojení koupit od vás? 

Máte pravdu, že dnes jde hlavně o cenu a rychlost připojení a rychlost, s jakou je operátor schopen službu dodat. Další věcí ale je – a na to se právě zaměřujeme my – profesionální správa sítě a rychlost řešení případných problémů a požadavků klientů. Mnoho našich zákazníků oceňuje, že když nastane problém, nemusí se komplikovaně propojovat přes call centrum, aby mluvili s technikem. A pak nemusí čekat několik dní, než dorazí.

Jak vše probíhá, když je problém?

Náš zákazník v případě problému rovnou komunikuje se specialistou dohledového centra. Ten pak požadavek předává přímo lidem, kteří mají danou vrstvu sítě na starosti, případně rovnou posílá na místo technika. Reagujeme okamžitě. Může se samozřejmě stát, že dojde například k překopnutí kabelu, a pak záleží na rozsahu škody, jak rychle se závadu podaří odstranit. Oprava většinou trvá v řádu hodin, případně zákazníka přepojujeme na jiný datový okruh.

Dá se vůbec zabránit tomu, aby datové spojení nevypadlo, například právě kvůli tomu, že někdo někde optický kabel překopne? 

Naši síť stavíme robustně a na kvalitu myslíme už v době výstavby. Výstavbu na rozdíl od konkurence neoutsourcujeme – naši lidé jsou vždy u pokládky a dbají na to, aby bylo vedení uloženo správně, ve správné hloubce a aby se minimalizovaly situace, kdy třeba kvůli opravě kanalizace je síť nečitelná a dojde k porušení. Protože nejsme velká nadnárodní korporace, snažíme se, aby budoucích oprav bylo co nejméně. Jde nám přece o to, abychom své peníze vynakládali co možná nejefektivněji.

Quantcom staví optické sítě

Každý rok postaví v Praze zhruba 25 kilometrů nové optické sítě. Jen loni připojil asi 450 objektů – kancelářských budov a bytových domů. Řeč je o společnosti Quantcom (dříve Dial Telecom), která je v České republice jedním z největších vlastníků optické infrastruktury, superrychlé datové dálnice, jež je budoucností internetu. Quantcom provozuje nejen městskou síťovou infrastrukturu, jejímž prostřednictvím nabízí vysokorychlostní internet hlavně firmám, ale vlastní také páteřní sítě běžící napříč českým územím. Do skupiny patří i operátor Pe3ny Net v Praze, který poskytuje internet domácnostem.  

Milan Tybus (46)

Rodák ze severočeského Frýdlantu absolvoval střední průmyslovou školu v Liberci. Jeho pracovní kariéra je s telekomunikacemi spojena od samých začátků. V roce 1997, kdy vznikl operátor Globix (předchůdce někdejšího Dial Telecomu), byl jedním z prvních zaměstnanců. Projektování a rozvoj optických sítí má na starosti od roku 2005, kdy Dial Telecom koupil operátora InWay.

Autor: David Mařík

Líbil se vám článek? Podělte se o něj se svými přáteli:

Čtěte také

BYZNYS & REALITY
LIFESTYLE
ROZHOVORY
ARCHITEKTURA & DESIGN
Estate Awards
O portálu
O magazínu Estate
Reference
Premium Media Group
Kontakt
Všeobecné obchodní podmínky
Zásady ochrany osobních údajů
Spravovat souhlas s nastavením osobních údajů

Sociální média

© 2021 All rights reserved​

Made by RomanJelinek.cz | full servisová marktingová agentura

Porovnejte nabídky