Ještě před dvěma lety by ji ani nenapadlo, že se usadí v Dubaji. Dnes má Monika Kaličinská za sebou desítky obchodů, více než sto tisíc sledujících na sociálních sítích a čerstvě také vlastní realitní kancelář INANI Real Estate. S ní se zaměřuje na evropské a asijské investory a věří, že Dubaj má stále obrovský potenciál. „Developer vám nikdy neudělá srovnání projektů, proto je role makléře klíčová,“ říká.
Text: Andrea Míčková
Foto: Archiv Moniky Kaličinské
Co rozhodlo o tom, že jste se pustila zrovna do realit v Dubaji?
Dubaj nikdy nebyla místem, o kterém bych snila. Byla to shoda náhod. Před dvěma lety jsem měla čtyřdenní přestup v Emirátech a návštěva na mě silně zapůsobila. Po návratu mi na Facebooku vyskočila reklama, na kterou jsem ze zvědavosti klikla. Nebyla jsem tehdy v pozici, abych koupila jakoukoli nemovitost, natož v Dubaji. Za chvíli jsem ale byla na drátě s realitní makléřkou, která mi představila příležitosti v Dubaji. Byla jsem v šoku. A i když mi to v tu chvíli přišlo nepředstavitelné, o měsíc později jsem už seděla v letadle na cestě pro makléřskou certifikaci. Za tu příležitost budu navždy vděčná.
Byť arabská, Dubaj je i silně kosmopolitní země. Pomohlo to v začátcích?
Jako všechny začátky, i tyhle byly krušné, a navíc v cizině. Věděla jsem jen to, co jsem si naposlouchala z YouTube, sociálních sítí, naučila se z map a na školení pro makléře. Nejtěžší byly první hovory s klienty a zvládání námitek. V obchodě jsem nikdy předtím nepracovala, natož v realitách. Naštěstí jsme dostávali kontakty, které jsme zpracovávali. Ty dva roky byly obrovskou školou – naučily mě spoustu nejen o trhu, ale hlavně o lidech.
Pamatujete si svůj první obchod?
Pamatuji si klienta, který mě jako úplného nováčka zavalil otázkami, na něž jsem tehdy neznala přesné odpovědi. Byl to zaneprázdněný podnikatel, který chtěl věcné informace, a já se u hovoru pěkně zapotila. Nakonec ale pořídil rovnou dvě nemovitosti. Naučilo mě to, že není špatně přiznat, když něco nevíte. Nikdo není dokonalý.
Co vás na dubajském trhu nejvíc překvapilo?
Platební plány bez úroků, možnost splácet i po předání nemovitosti. Došlo mi, že byt v Dubaji můžu koupit jednodušeji než v Česku. Kupující totiž nepodstupuje kontrolu bonity, takže není nutné mít zdroje připravené už před podpisem smlouvy. Překvapilo mě i to, že všechno lze řešit online na dálku.
Letos jste založila vlastní kancelář INANI Real Estate. Co vás k tomu vedlo?
Je to velmi čerstvé, všechny dokumenty máme pohromadě a chystáme marketingové kampaně. Motivů bylo víc. Jsem ambiciózní a ráda něco buduji. Dubaj je úžasné místo pro byznys a networking. Vytvořila jsem si tady solidní síť kontaktů, posílila osobní značku a za letošek mě na sociálních sítích začalo sledovat přes 150 tisíc lidí z celého světa. Pro holku z Rožnova pod Radhoštěm je to docela vtipné, třeba když mě někdo zastaví v sales centru nebo ve výtahu, že mě zná z Instagramu. Moc mě to těší. Navíc díky této kredibilitě si mě začaly najímat firmy na propagaci a přichází další zajímavé nabídky.
Realitních kanceláří jsou v Dubaji tisíce. Čím se chcete na trhu odlišit?
Nic úplně nového vymyslet nejde, ale máme jasnou pětiletou strategii. Identifikovali jsme evropské a asijské mikrotrhy, na které chceme cílit. Máme databázi hotových bytů, které většina českých a slovenských agentur nenabízí. Velký smysl vidím také v propojování podnikatelů globálně. Máme přístup k pozemkům vhodným pro development, celým budovám a investicím pro fondy. A naopak mám také zahraniční investory, kteří cílí na Evropu. Kromě toho jsem se stala partnerkou podnikatelských klubů Podnikám česky pro Dubaj, kdy organizujeme online i osobní networkingy. Jednoduše tvoříme love brand, který stojí na realitách, investicích a integritě, ale nekončí u nich. Jsem přesvědčená, že od určitého momentu člověk nesmí jen brát, ale i dávat něco zpět.
Na druhou stranu prodej nemovitostí v Dubaji inzeruje spousta subjektů. Podle čeho poznat fundovaného makléře?
Makléř by měl osobně znát Dubaj, pracovat pro licencovanou kancelář a mít certifikaci RERA. Ta sice není nutná pro prodej projektů ve výstavbě, ale je nezbytná pro hotové byty. Problémem je, že se objevují lidé, kteří sem přiletěli na dovolenou, a hned se pasují na odborníky. Někteří dokonce shazují důvěryhodnost žen v oboru a naznačují, že některé jsou vysloužilé striptérky, jiní prezentují nesmyslná čísla. Je to tvrdý byznys. Jsem ráda, že jsem se vypracovala v době, kdy konkurence nebyla tak vysoká. Dnes můžu nabídnout nejen zkušenosti při koupi, ale i ověřené kontakty a poprodejní servis od víz přes bankovní účet až po zařízení bytu.
Agenturu cíleně směřujete na ženy investorky. Proč?
Není to jen o ženách, klientem může být kdokoli, kdo souzní s našimi hodnotami. Ale v Dubaji vlastní ženy pouhá tři procenta nemovitostí a já to chci změnit. Ženy často chtějí investovat, ale bojí se, nevěří si a nevědí, jak začít. Sama jsem v té situaci byla, takže moc dobře vím, o čem mluvím.
Jak vypadá spolupráce s klientkou od prvního kontaktu?
Klientka mě většinou osloví na doporučení nebo přes sociální sítě. Domluvíme si hovor, ujasníme si možnosti a očekávání a na základě toho vyberu tři nejvhodnější projekty. Důležitá je pro mě kvalita výstavby a potenciál lokality. V Emirátech je přes 2500 developerů a není snadné vybrat toho správného. Češi často chtějí obejít makléře, ale tím nic neušetří. Developer jim totiž nikdy neposkytne komparační analýzu s jinými projekty. Díky našim kontaktům v sales centrech dokážeme vyjednat i lepší podmínky či přednostní výběr.
Dubaj má v posledních letech pověst velmi dynamického realitního trhu. Co sem konkrétně žene investory?
Jsou to nadprůměrné výnosy, transparentnost, životní styl a úroveň služeb. Pak také bezpečnost a nulové daně z příjmů, výnosů z pronájmu i kapitálové výnosy, které ve světě nemají obdoby. Zatímco západní země vyhánějí majetnější populaci vysokými daněmi, Dubaj ji naopak vítá. I proto tu dnes žije přes 81 tisíc dolarových milionářů.
Které oblasti v této metropoli dnes považujete za nejzajímavější?
Hodně záleží na účelu koupě. Z investičního pohledu jsou to přímořské a ostrovní oblasti a master communities ve výstavbě, tedy celé čtvrti naplánované dopředu. Jsem velkým fanouškem Dubai Islands, ostrovů v Abú Dhabí, kam míří Disney World, nebo Al Marjan, kde vznikne kasino Wynn. Velký potenciál má oblast kolem nového letiště pro 260 milionů pasažérů, kam už teď proudí vládní investice a ceny jsou stále relativně nízké. Dalším horkým místem je Design District od developera Meraas, který stojí za Bluewaters Island, Citywalk nebo Jumeirah Island. A pro fajnšmekry doporučuji DIFC, což je finanční srdce Dubaje, kde se chystá další fáze výstavby.
Jaké výnosy mohou investoři očekávat?
U hotových projektů počítejte se šesti až sedmi procenty ročně, tedy návratností kolem čtrnácti let. Off-plan projekty jsou koncipované na deset procent ročně, tedy desetiletou návratnost. Off-plan kupujete z brožury, můžete se podívat na ukázkový apartmán, ale kvalita se nemusí vždy rovnat realitě. Peníze posíláte na speciální escrow účet, který má schválený developer. Hotový byt naopak vidíte a můžete ihned pronajmout. Pravda, prošvihli jste nejlepší kapitálové zhodnocení, ale zase můžete čerpat výnosy z nájmů. Navíc na hotový byt lze vzít hypotéku, ať už na základě příjmů v Dubaji, nebo v Česku.
Mluví se nicméně už nějakou dobu o riziku přesycení trhu. Sdílíte tyto obavy?
V roce 2023 se říkalo, že krize přijde v roce 2024. V roce 2024 o roce 2025. A letos už se to říká o dalším roce. Ano, příští rok se dokončí rekordní počet bytů a růst nájmů se zpomalí. Ale je to krize? Podle mě ne. Dubaj má plán Dubai 2040 a konstantně přitahuje další obyvatele i turisty. Trh je mladý a volatilní, a právě proto na něm investoři profitují. Riziko je jen, pokud nemáte správnou strategii.
S jakými náklady musí investor počítat?
S úhradou čtyřprocentního poplatku na dubajský katastr, Dubai Land Department. Ročně nebo čtvrtletně se pak hradí service charges, což je něco jako fond oprav, ze kterého se financuje údržba společných prostor, recepce, bazénů, coworkingů nebo dalšího vybavení projektu. A pak samozřejmě voda, elektřina, wi-fi, podle toho, zda je apartmán ke krátkodobému nebo dlouhodobému pronájmu. Zklamaný bude investor jen tehdy, pokud bude mít přehnaná očekávání a špatné informace.
Přistupují Češi a Slováci k investicím v Dubaji jinak než ostatní kupci?
Nejčastěji chtějí mít kam jezdit na dovolenou a zároveň pasivní příjem z pronájmu. Často si chtějí trh nejdřív osahat a začnou menší investicí, po čase pak přidávají další. Mají někdy předsudky vůči náboženství a politice, ale realita je paradoxně jiná. Díky islámu se tu vyžaduje slušnost a vzájemná úcta, a pokud jde o vedení státu, je prokazatelně efektivnější než střídající se politické strany. Tady je cíl jasný – Dubaj chce být číslo jedna pro život a svým vizionářským přístupem, zdroji a exekucí plánů tomu jde úspěšně naproti.
Sama jste investovala i vy. Co vám to dalo?
Zatím jsem si pořídila dvě nemovitosti, jednu v Dubaji, jednu na Bali. V Dubaji hotový byt v Business Bay, na Bali apartmán ve výstavbě, na jehož předání čekám. Indonéský trh je rizikovější, chybí záruky a systémy, které máme v Dubaji. Znám tam ale právníka, který mi smlouvy prověřil. Developer sliboval výnos patnáct procent, ale jsem raději skeptická, než abych měla přehnaná očekávání. Tahle zkušenost mi dává hodně. Jednak jsem si prošla cestou klienta, jednak fakt, že sama investuji a pronajímám, ukazuje, že těmto investicím věřím.
Po střední škole pracovala v marketingu, podílela se na organizování eventů a k tomu učila angličtinu. V roce 2023 odjela do Dubaje, kde začala pracovat jako realitní agentka. Získala potřebnou certifikaci a letos založila vlastní realitní kancelář INANI Real Estate.
Monika Kaličinská