kliknutím aktivujete zoom
načítám...
Nenašli jsme žádné výsledky
otevřená mapa
Pohled Cestovní mapa Družice Hybridní Terén Moje lokace Celá obrazovka Předch další

0 Kč - 50 000 000 Kč

Další možnosti vyhledávání

0 Kč - 100 000 Kč

Další možnosti vyhledávání
Našli jsme 0 Výsledek. Zobrazit výsledky

Estate.cz » Premium Brno » Radek Schmied z IMAP: Vždy bude někdo, pro koho je lepší nakupovat, a někdo, pro koho je lepší prodávat

Radek Schmied z IMAP: Vždy bude někdo, pro koho je lepší nakupovat, a někdo, pro koho je lepší prodávat

Radek Schmied
Foto: Redbaenk
IMAP – International M&A Partners – poskytuje nezávislé poradenství v segmentu středně velkých podniků, jejichž majitelům radí při prodeji a nákupu firem. Ročně realizuje více než 200 úspěšně dokončených transakcí v globálním měřítku. O zákulisí tohoto podnikání jsme si povídali s Radkem Schmiedem, partnerem firmy.

Můžete popsat filozofii vaší společnosti? V čem tkví unikátnost IMAP?

Naši filozofii lze popsat jedním sloganem „Global reach and local presence“, tedy globální dosah ve spojení s orientací na lokální byznys. Unikátnost IMAP spočívá právě v tom, že firmy ve skupině jsou vlastněny místními majiteli, kteří znají specifika své země – Češi v Česku, Švédové ve Švédsku a třeba i Japonci v Japonsku. Spolu s úzkou spoluprací s jednotlivými IMAP partnery se jedná o velmi funkční systém, díky kterému můžeme majitelům českých firem přivést strategické a finanční investory z celého světa.

Jste mezinárodní firma – můžete popsat svou organizační strukturu? A jak je vnímán váš výsledek v rámci celé organizace?

Ve skutečnosti jsme lokální firma – IMAP REDBAENK, a. s., je česká firma s českými akcionáři působící na českém a slovenském trhu. V rámci skupiny IMAP jsme spojeni pouze poměrně striktními pravidly fungování a vzájemné spolupráce, které se upravují k postupné dokonalosti již téměř čtyřicet let. Náš výsledek je dlouhodobě vnímán v rámci celé organizace velmi pozitivně. V posledních deseti letech jsme podle nezávislého žebříčku ThomsonReuters byli vždy mezi top třemi firmami v České republice podle počtu realizovaných transakcí. V loňském roce jsme dotáhli do konce nejvíce transakcí (celkem třináct) ze všech poradců v Česku. Naši zahraniční kolegové díky tomu vidí, že na českém trhu mají velmi dobrého partnera.

Kdo tvoří váš tým a odkud se rekrutuje? Jste aktivní ve velmi široké škále odvětví, což však vyžaduje úzce specializované odborníky…

Snažíme se být specialisty na prodejní proces, fúze a akvizice (tzv. M&A). Nemáme ambice našim klientům, majitelům firem, kteří desítky let, nezřídka celý svůj profesní život fungují ve svém oboru, tvrdit, že jejich byznysu rozumíme lépe než oni. Na druhou stranu většina mých kolegů ve firmě se ve financích pohybuje déle než dvacet let, já osobně od roku 1996. Za tu dobu jsme se opravdu úzce specializovali na to, co děláme, tedy poradenství při prodeji a nákupu firem včetně vyhledávání vhodných strategických a finančních partnerů, vyjednávání, strukturování transakcí a financování.

Můžete obecněji popsat, jaká je v současné době situace v oblasti akvizic? Přece jen světová ekonomika stojí před závažným zlomem, nebývale roste inflace, poukazuje se na nedostatek surovinových zdrojů… Jaké je teď období – je výhodnější nakupovat, či prodávat?

Loňský rok byl z pohledu akvizic nadprůměrný. Shodli jsme se s kolegy, že tento trend vidíme po celém světě. Ohledně letošního roku jsem osobně mírně opatrný, každá turbulence zvyšuje nervozitu a rizika, a to standardním, přátelským transakcím obecně příliš nepřeje.  Odpověď, zda je lepší nakupovat, či prodávat, je jednoduchá a platí pro jakékoliv období – vždy bude někdo, pro koho je lepší nakupovat, a někdo, pro koho je lepší prodávat. Záleží na aktuální situaci majitelů, aktuálním stavu firmy, dostupnosti peněz, výši dosažené ceny a mnoha dalších podmínkách.

Věnujete se opravdu velmi široké škále odvětví – navážu na předchozí otázku – je některý segment aktuálně více v kurzu?

Dlouhodobě jsou v kurzu firmy s diverzifikovanou strukturou zákazníků, tedy zdravotnictví, potraviny, software, e-business. Tradičním akvizičním cílem ve střední Evropě jsou dlouhodobě i výrobní firmy. Nicméně obecně platí, že zajímavé firmy jsou v jakémkoliv odvětví.

Pomáháte firmám transakce i financovat – proto otázka směrem k finančnímu trhu: jaká je ochota institucí financovat podobné obchody? Respektive, dá se z jejich chování vyčíst nějaký obecnější vývoj pro celou ekonomiku?

V posledních letech byly náklady na úvěry extrémně nízké, zdravé firmy neměly problém financovat svou expanzi ani případné akvizice. Je samozřejmě otázka, jak se chování bank změní v případě razantnějšího růstu úrokových sazeb a cen obecně. Pro nás to znamená, že zřejmě budeme klientům schopni více prokázat své know-how při strukturování transakcí.

Hodně se věnujete rodinným firmám – můžete nějak blíže charakterizovat, v čem se odlišují od jiných typů firem? Potažmo rodinné firmy v českém prostředí?

Rodinné firmy u nás a obecně v celé střední Evropě mají významnou odlišnost oproti standardním rodinným firmám, protože jsou založeny jednu, maximálně dvě generace. Obecně je velmi složité firmu převést z generace na generaci, protože děti se většinou chtějí realizovat jinak než jejich rodiče, a o to víc to rezonuje na českém trhu. Stále platí, že majetek v podobě peněz, nemovitostí, uměleckých děl a podobně se předává na další generace snáze než živý organismus, kterým je fungující firma.

Sázíte na neformální vztahy – je to vůbec ve vaší práci možné? Jak se to projevuje?

Je to velmi jednoduché. Naši klienti jsou přímo majitelé firem, v rámci prodejního procesu musíme být otevření jak my vůči klientům, tak klienti vůči nám. Dostaneme se k poměrně citlivým informacím a majitel nám musí stoprocentně věřit, není zde moc místa na přehnané formality. U mnoha našich klientů se po realizovaném procesu prodeje firmy zároveň překlopí formálnější vztahy do přátelských.

Můžete vypíchnout několik transakcí, na které jste za poslední dobu obzvlášť hrdí? A v čem jsou pro vás jedinečné?

Od roku 2010 jsme realizovali 108 transakcí, na kterých jsme strávili poměrně hodně času a energie, naše klienty každá z těchto transakcí také stála spoustu času, peněz i nervů (smích). Podle mě nejde říct, že na vybrané jsme více hrdí, přestože některé z nich dopadly trochu lépe a některé mírně hůř. Nakonec to vždy byla souhra více faktorů. Nicméně v roce 2020 obdrželi mí kolegové za prodej slovenské společnosti Kinex Bearing indické společnosti NEI v rámci IMAP ocenění za nejlepší transakci roku (z více než 200 globálních transakcí) a já osobně jsem rád, že jsme v průběhu pěti let přispěli k vybudování nyní již miliardové společnosti Moravia Containers akvizicí třech významných domácích výrobců obytných kontejnerů.

Kdo je Radek Schmied

Radek Schmied má více než dvacetileté zkušenosti v oblasti financí a investičního bankovnictví. Vystudoval management a ekonomii na Mendelově univerzitě v Brně, kde v roce 2001 získal doktorát z oboru finance. Dlouhodobě se specializuje na finance, strukturování transakcí a finanční matematiku, vybranou problematiku rád přednáší. Od roku 2006 je partnerem ve společnosti IMAP REDBAENK, ve které řídil celou řadu transakcí v oblasti fúzí a akvizic, financování a oceňování firem a projektů napříč celým spektrem průmyslových oborů, například ve strojírenství, chemickém průmyslu, zemědělství, potravinářství, nemovitosti, spotřební zboží, internet a média, telekomunikace a informační technologie. 

Autor: Matej Šišolák

Líbil se vám článek? Podělte se o něj se svými přáteli:

Čtěte také

BYZNYS & REALITY
LIFESTYLE
ROZHOVORY
ARCHITEKTURA & DESIGN
Estate Awards
O portálu
O magazínu Estate
Reference
Premium Media Group
Kontakt
Všeobecné obchodní podmínky
Zásady ochrany osobních údajů
Spravovat souhlas s nastavením osobních údajů

Sociální média

© 2021 All rights reserved​

Made by RomanJelinek.cz | full servisová marktingová agentura

Porovnejte nabídky